De zo gewaardeerde luchtgekoelde viercilinder kon geen antwoord vinden op de steeds strenger wordende milieu-eisen. Dus maakt de prachtige CB1100 zich op om, na bijna 15 jaar trouwe dienst, Honda te verlaten. Om er afscheid van te nemen, is er nog een laatste editie… Daarna kun je de Honda CB1100 alleen nog in het museum bewonderen.
De zwanenzang-editie
De CB 1100, die voor het eerst werd voorgesteld op de Tokyo Motor Show in 2007 en kort daarna werd ‘opgesplitst’ in de versies EX – met 18”-spaakwielen en RS – met 17”-lichtmetalen wielen is straks niet meer.
Honda CB500F, CBR500R en CB500X vernieuwd voor 2022
Het afscheid wordt afgedwongen door de strenge Euro5-milieu-eis waardoor het onmogelijkheid was om verder te gaan met updates van de luchtgekoelde viercilinder. Maar een afscheid zonder een laatste, feestelijke versie kan niet. De CB1100 voor 2022 heeft als toevoeging… Final Edition. Het model werd een paar dagen geleden door Honda Taiwan aangekondigd.
De technische specs blijven identiek en de nieuwigheden zijn louter cosmetisch: er zijn bronskleurige in plaats van zwarte wielen, nieuwe motorcarters mrt aan de zijkant gepolijst aluminium. En twee nieuwe, elegante kleuren: de ene mat met een bruin en Matte Jeans Blue Metallic lak, de andere glanzend met een zwart zadel en Sutra Red lak.
Niet voor Europa
Een zwanenzang dus, waarvan helaas alleen klanten in Taiwan en Japan zullen kunnen genieten. Dat zijn de enige twee landen waar de nieuwe versie van de Honda CB1100 Final Edition vanaf november zal worden geleverd.