Voorlopig speciaal voor de Amerikaanse markt heeft Honda een nieuwe serie in het leven geroepen. De grootste motorfabrikant ter wereld komt namelijk met twee modellen uit de CTX-reeks. CTX staat overigens voor Comfort Technology Experience, waarbij de nadruk bij deze twee motoren vooral is gelegd op het eerste woord. De CTX700 en CTX700N kunnen namelijk geschaald worden in de categorie customs. Het design is volgens Honda gebaseerd op de horizontale lijnen die we terugvinden bij het vlaggenschip van het merk, de GL1800 Goldwing.
De krachtbron kennen we hier in Europa ook al, uit de NC-serie. Het lijkt erop dat de paralleltwin met een inhoud van 670 cc niets is veranderd. Dus ga je onderweg met 47,6 pk en 60 Nm, wat voldoende moet zijn om lekker tot rust te komen op deze CTX. Ook de remmen, banden en vering is één op één overgenomen van de NC-familie. Wel verschilt de geometrie iets. Zo heeft het Amerikaanse duo een 50 mm langere wielbasis, is de zithoogte slechts 720 mm (70 mm lager dan de NC) en kent het tweetal een iets minder steile balhoofdhoek met 27,7 graden. De naloop is nu 114 mm.
Ondanks dat de CTX’en als 2014-modellen zijn gepresenteerd, zijn ze al wel dit jaar te koop. De iets meer gekuipte CTX700 kost in ‘the USA’ $ 7.799,- (€ 5.850,73). Een versie met ABS en Honda’s DCT kost je duizend dollar meer. De kleurenkeuze bestaat uit rood en wit. Het N-model is de goedkoopste van de twee met een prijs van $ 6.999,- (€ 5.250,58). Ook hier kun je ABS en DCT aan toevoegen, voor dezelfde meerprijs als bij zijn broeder. De N is te koop in zwart en rood.