zaterdag 23 november 2024

Honda X-ADV 300 debuteert in Milaan

Het succes van de Honda X-ADV en de Asia-only X-ADV 150 heeft de weg naar Europa geplaveid voor de Honda X-ADV 300.

Honda’s X-ADV scooterserie lijkt door te groeien. Honda werkt aan nog eens twee middelgrote varianten van de populaire adventure motorscooter. Een ervan komt naar Europa.

De X-ADV serie ging in 2017 van start met de Honda X-ADV 750. De volwassen ogende motorscooter kreeg alle lof toegezwaaid voor zijn offroad capaciteiten en scherpe styling. Die positieve ontvangst resulteerde in de Honda X-ADV 150. De scooter – exclusief voor de Indonesië – had een sterke cosmetische relatie met zijn grote broer, maar is meer stadsgericht.

Honda X-ADV 300 komt naar Europa

Het X-ADV-assortiment groeit naar verwachting door met een 250- en een 300-versie. De eerste gaat Aziatische motorrijders bekoren en zal waarschijnlijk in oktober op de Tokyo Motor Show staan. De 300 staat begin november op de EICMA in Milaan.

De Honda X-ADV 300 zal waarschijnlijk dichter bij de X-ADV 150 staan vanwege z’n grootstedelijke eigenschappen. Wel kun je rekenen op dezelfde gespierde, taps toelopende styling van de X-ADV 750. LED-verlichting en een digitaal display geven de X-ADV 300 een meer premium gevoel dan de meeste van z’n concurrenten.

De Honda X-ADV 300 is uitgerust met de eerbiedwaardige 279 cc eencilinder, vloeistofgekoelde vierklepsmotor met vier kleppen. Het blok zal naar verwachting 25,1 pk @ 7.000 tpm en 27,2 Nm @ 5.750 tpm genereren.

Check hier de Honda X-ADV 2017 videotest

Enorm verkoopsucces

Wie de Europese verkoopcijfers er wel een op naslaat, is de komst van de Honda X-ADV 300 geen verrassing. De Honda X-ADV 750 eindigde 2018 als de zevende best verkochte motorfiets in Europa. Bovendien moet Honda Indonesië de productie opvoeren om gelijke tred te houden met de vraag naar de Honda X-ADV 150. Nu is Honda wel gewend aan het schrijven van succesverhalen, maar de ADV zou wel eens een van de belangrijkste kunnen worden van de laatste decennia…

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen