Het benzineverbruik van motorfietsen is nog nooit zo’n hot topic geweest als nu. Met een prijs van zo’n € 2,30 – € 2,40 per liter wordt de hobby toch een activiteit die nog zwaarder gaar drukken op de maandelijkse uitgaven. Verbruik was voor velen nooit een groot probleem – een hobby mag wat kosten – maar verdient vandaag de dag toch aandacht. Dus: heb je je oog laten vallen op een motorfiets uit het rijtje ‘Top-10 meest verkochte modellen van Nederland’ kijk dan ook even naar het verbruik.
Verbruik* | Deelnemers | Tankbeurten | Afstand km’s | |
Kawasaki Versys* | 1 op 24 | 1 | 11 | 2.710 |
Yamaha MT-07 | 1 op 23,8 | 20 | 509 | 96.761 |
Triumph Classic* | 1 op 23,3 | 1 | 12 | 3.109 |
Suzuki 650 V-Strom | 1 op 22,1 | 7 | 10 | 35.476 |
Kawasaki Z650 | 1 op 20,5 | 16 | 799 | 165.227 |
BMW R1250GS | 1 op 19 | 6 | 89 | 23.323 |
Kawasaki Z900 | 1 op 17,8 | 3 | 64 | 13.227 |
BMW R1250RT | 1 op 17 | 1 | 30 | 10.245 |
Harley-Davidson Touring* | 1 op 17 | 3 | 55 | 14.947 |
BMW S1000XR | 1 op 16,4 | 4 | 130 | 30.926 |
*De Kawasaki Versys kent geen uitsplitsing van 1000 cc en 650 cc. Wij hebben daarom de Versys 650 als uitgangspunt genomen. Hetzelfde bij Harley-Davidson Touring (waar we voor de Roadking gingen) en Triumph Classics (Bonneville). Voor de meeste modellen waren de verbruikscijfers niet actueel. We weten dus zeker dat de parameters Euro-blokken betreffen. Dat levert verschillen op met Euro5-blokken. Wij denken dat de verschillen minimaal zijn en dat de verbruikscijfers toch een beeld geven. Met dank aan Fuelly.
Foto @ Novum RegioFoto, fotograaf Venema Media