De DSR/X van Zero Motorcycles, die een paar jaar geleden werd beloofd, is in feite slechts een afkorting gebleven die op homologatiedocumenten wordt vermeld. Tussen nu en het einde van het jaar kan er echter nog het een en ander veranderen. Dit is wat we te weten zijn gekomen dankzij aanwijzingen die zijn teruggevonden in nieuwe aanvragen die door het in Santa Cruz gevestigde merk zijn ingediend.
Zero Motorcycles DSR/X
Nadat het handelsmerk medio 2020 werd gedeponeerd, hoorden we niets meer over de toekomstige DSR/X. Dankzij enkele nieuwe documenten kunnen we ons nu echter een iets beter idee vormen van wat we kunnen verwachten. Maar laten we een chronologische volgorde aanhouden.
In augustus 2020 had de Californische fabrikant een dubbel depot ingediend voor de merken DSR/X en FXE, waaraan in mei 2021 een nieuwe SR werd toegevoegd. Een paar maanden later maakte de FXE zijn debuut, in november van hetzelfde jaar gevolgd door de nieuwe SR. De DSR/X bleef alleen op papier bestaan. Maar tegen eind 2021 leverde Zero een nieuwe VIN (voertuigidentificatiecode) in met nog steeds de initialen DSR/X, pus nog meer aanwijzingen over het nieuwe model. In de documenten staat bij de rubriek ‘merk/type’ de vermelding ‘FSTX/Adventure Motorcycle’. Dat zou wijzen op de ontwikkeling van een nieuw platform, dat zal worden gebruikt op de nieuwe DSR/X. Kortom: een mogelijke opvolger van de DSR Black Forrest?
Valentino Rossi landt in de Metaverse
Aandrijving, actieradius en opladen
In het document staat ook een 15,3kWh-voeding vermeld, wat doet veronderstellen dat de accu een grotere capaciteit heeft en dus een grotere actieradius dan de 260 km die de DSR kan halen. In het gedeelte over de aandrijflijn van het document wordt ook een nieuwe IPM-motor (interne permanente magneet) van 5 ton genoemd voor een geclaimde topsnelheid van bijna 200 km/u. Cijfers die de nieuwe motor net onder de IPM F plaatsen die de SR/S en SR/F aandrijft, waarvan de topsnelheid wel 200 km/u bedraagt. Net als deze laatste beschikt de nieuwe IPM 5T echter over een geïntegreerde 3,0kW-lader met optionele 12,0kW-snellader.
Wanneer komt-ie?
Als gevolg van enkele fouten die zijn aangetroffen in de goedkeuringsdocumenten, waarbij de afkortingen zijn gewijzigd en vervolgens weer zijn opgenomen, heerst er enige verwarring rond de nieuwe DSR/X. Alles bij elkaar genomen kunnen we er van uitgaan (rekening houdend met een zekere vertraging als gevolg van de pandemie en daarmee verband houdende bevoorradingsproblemen) dat de nieuwe DSR/X al eind 2022 door Zero Motorcycles kan worden gepresenteerd.