Vorig jaar kondigde Yamaha Motor zijn Jin-Ki Kanno x Jin-Ki Anzen-veiligheidsvisie aan, die tot doel heeft samen met motorrijders een wereld zonder ongevallen te creëren. De drie pijlers van de aanpak zijn:
- 1) Technologie die helpt bij het herkennen, inschatten, bedienen en beperken van schade;
- 2) Vaardigheden, waarbij we verbetering van de rijvaardigheid van gebruikers aanmoedigen;
- 3) Connectiviteit, waarbij de Cloud wordt gebruikt om feedback te geven voor veiligheidsinitiatieven.
Om de pijler Technologie te belichten, spraken we met de ontwikkelaars van het Advanced Motorcycle Stabilization Assist System (AMSAS). Omdat het gekoppeld is aan Jin-Ki Anzen, vroegen we naar de doelstellingen en de waarde die AMSAS biedt.
Hulpmiddel om de stabiliteit bij starten en lage snelheden te verbeteren
Ongevallen met motorfietsen worden voornamelijk toegeschreven aan herkenningsfouten (10%), beslissingsfouten (17%) en bedieningsfouten (5%) van de berijder. Uit gegevens blijkt ook dat ongeveer 70% van de ongevallen met motorfietsen plaatsvindt binnen twee seconden na de oorzaak van het ongeval. Op basis van analyses van de oorzaken van ongevallen ontwikkelt Yamaha Motor hulpmiddelen voor de motorrijder volgens vier vectoren: hulp bij het voorspellen van gevaar, schadepreventie en hulp bij defensief rijden, hulp bij uitwijkmanoeuvres en schadebeperking.
AMSAS, dat vorig jaar werd onthuld, stabiliseert de positie van de motorfiets bij lage snelheden door de aandrijf- en stuurkrachten te regelen. ‘Het meest onderscheidende kenmerk is de aanpak om een opstelling te gebruiken die zeer goed toepasbaar is op bestaande voertuigen omdat er geen aanpassingen aan het frame nodig zijn’, aldus projectleider Akitoshi Suzuki. Het prototype in ontwikkeling gebruikt een productie YZF-R25 als platform en is uitgerust met een 6-assige Inertial Measurement Unit (IMU) samen met aandrijf- en stuuractuators.
AMSAS is een hulpmiddel dat zich richt op de instabiliteit die optreedt bij het wegrijden of bij het rijden met lage snelheden, en werkt om de stabiliteit tijdens deze momenten te verbeteren. ‘Bij het starten of stoppen helpt de aandrijfactuator op het voorwiel met de stabiliteit, en vanaf daar tot ongeveer 5 km/u neemt de stuuractuator op het stuur het over’, legt Suzuki uit. Door de coördinatie van de twee, kan het prototype AMSAS, dat halverwege de ontwikkeling is, zich op wandelsnelheid voortbewegen zonder te vallen, ongeacht het vaardigheidsniveau van de berijder.
Honda ontwikkelt nieuw systeem voor airbags op motorfietsen
Toepasbaar op diverse mobiliteitstoepassingen
Yamaha haalde ooit het nieuws toen het de MOTOBOT onthulde – een autonome motorrijdende humanoïde robot – en MOTOROiD, een experimentele motorfiets met AI en zelfbalancerende technologie. ‘De O&O voor AMSAS begon met het idee om de technologieën en de know-how die door het ontwikkelen van deze twee modellen wordt verworven naar klanten over de hele wereld te brengen’ zegt Suzuki.
Jun Sakamoto, die de veiligheidsstrategie bij Yamaha behandelt, legt uit welke waarde AMSAS wil bieden: ‘Het is het creëren van omstandigheden waarin de rijder zich meer kan concentreren op het bedienen van zijn motor, zodat iedereen kan genieten van dat gevoel één te zijn met je machine. Door een ondersteuning te bieden wanneer de motor onstabieler is en vaardigheid vereist om hem te bedienen, willen we een breed scala rijders plezier en gemoedsrust bieden.’
Yamaha heeft zich ten doel gesteld het aantal dodelijke motorfietsongevallen tegen 2050 tot nul te reduceren en intensiveert zijn inspanningen volgens de drie pijlers Technologie, Vaardigheden en Connectiviteit. AMSAS is één technologie die het potentieel heeft om een cruciale hulp voor de rijder te worden, mits gebruikt in combinatie met andere technologieën, zoals het radargekoppelde Unified Brake System – het eerste in zijn soort ter wereld – dat al wordt toegepast op de TRACER 9 GT+.
‘Met de basistechnologieën die nu beschikbaar zijn, zijn we halverwege ons doel om de waarde van AMSAS naar de klanten te brengen,’ verzekert Suzuki. Hij en zijn team hebben hoge ambities voor de technologie: ‘Vanaf nu zullen we werken aan het verkleinen van de afmetingen van de verschillende componenten, omdat we het willen ontwikkelen tot een platform dat niet alleen geschikt is voor motorfietsen, maar ook voor een breed scala aan andere persoonlijke mobiliteitstoepassingen, zoals fietsen.’
persoonlijk vind ik het allemaal prachtig, maar zodra het verplicht wordt, stop ik met motorrijden. Een zero tolerance ten opzichte van ongevallen is een utopie, aangezien we nog heel lang zelf zullen blijven rijden. Ik zie ons nog niet in de nabije toekomst overschakelen op zelfrijdende voertuigen.