Het automatische versnellingssysteem zal waarschijnlijk binnenkort in productie gaan en is vergelijkbaar met het Rekluse-systeem, maar met enkele belangrijke verschillen.
Er zijn nieuwe details naar boven gekomen over de geautomatiseerde AMT-transmissie die door KTM is ontwikkeld. Het werd al gebruikt op het prototype van de nieuwe 1390 Super Adventure R tijdens de Erzbergrodeo. Het systeem werd al in 2021 gepatenteerd, maar pas in 2023 publiekelijk bekendgemaakt en dit jaar onthuld. Het zal waarschijnlijk al aan het einde van dit jaar of het begin van het volgende jaar in productie gaan.
Het vergrendelende transmissiesysteem
Dit is niet de eerste van dit type transmissiesysteem dat een versnellingsbak koppelt aan een centrifugaal-koppeling. Het lijkt een beetje op het Rekluse-koppelingssysteem dat standaard wordt gemonteerd op MV Agusta’s en ook door KTM als aftermarket-kit voor hun enduro- en crossmodellen wordt aangeboden. Het vervelende aan dit systeem is dat de ‘open’ koppeling de motor niet blokkeert als de motor geparkeerd staat, ook al staat ie in een versnelling. Daardoor is een parkeerrem nodig. De door KTM gepatenteerde innovatie is juist een elektronisch gecontroleerd transmissievergrendelingssysteem, waardoor dit niet nodig is.
KTM ontwikkelt innovatief motorgeluid-monitoringsysteem
Gepatenteerd voor de 1300
Het door KTM ontwikkelde automatische versnellingssysteem heeft een knop waarmee je het kan uitschakelen als je met de voet wilt schakelen zonder koppelingshendel. Zo heb je vrijheid van handelen en ben je niet overgeleverd aan de inschattingen van de boordcomputer.
Het systeem is gepatenteerd voor de KTM V-twin modellen en zal daarop standaard worden gemonteerd. Dit wordt bevestigd door de onderdeelnummers in het patent, die overeenkomen met de V-twin van 1301 cc die zal worden opgewaardeerd naar 1350 cc. We zullen de geautomatiseerde AMT-transmissie dus zien op de minder ‘wilde’ 1390-modellen van 2025, zoals de Super Duke GT en de Super Adventure.