Behalve de motor is een van de belangrijkste kenmerken van de Ducati Multistrada V4 de adaptieve cruisecontrol. Hoe werkt dat?
Nu de nieuwe Ducati Multistrada V4 morgen officieel wordt onthuld, hoeven we niet lang te wachten om alle sappige details over de nieuwe uber-tourer uit Italië te weten te komen.
Maar Ducati is niet al te verlegen om informatie over de motor, inclusief het element dat hem onderscheidt van elke andere motor op de weg: de radargestuurde adaptieve cruisecontrol.
Radar op de Ducati Multistrada V4
Het systeem is ontwikkeld door Ducati en technisch partner Bosch. Het zal de eerste keer zijn dat een productiemotor deze technologie gebruikt.
Het systeem maakt gebruik van radarsensoren die aan de voor- en achterzijde van de motor zijn gemonteerd, net onder het balhoofd en de achterlichten. De voorste sensor is degene die de snelheid van de motorfiets regelt met behulp van de adaptieve cruisecontrol. De achterste sensor is voor de optionele dodehoek detectie. Meer daarover verderop…
De voorste radarsensor scant voortdurend de weg voor je, waarbij hij de afstand van de motor tot het voorliggende voertuig bewaakt door het toerental van de motor te wijzigen en zelfs door te remmen als dat nodig is. De Duitse website Motorrad.de beweert dat het systeem kan worden geactiveerd van minder dan 20 km/u tot 100 km/u.
De achterste sensor is voor de dodehoekdetectie (BSD). Motorrad meldt dat dit een optie is op de Multistrada V4, hoewel deze waarschijnlijk op een gegeven moment standaard zal worden geleverd in een topversie.
Net als de adaptieve cruisecontrol scant de BSD de weg achter de berijder en kan hij objecten detecteren die zich in de dode hoek van de berijder kunnen bevinden. Als een voertuig wordt gedetecteerd, licht in het systeem een oranje lampje op in de spiegel van de motorfiets om de berijder te waarschuwen voor het gevaar.