Het Britse motormerk AJS bracht eind 2022 een reeks machines naar de grootste motorbeurs van het Verenigd Koninkrijk, Motorcycle Live. Ooit bekend om zijn wedstrijdmachines, is het merk nu gespecialiseerd in 125cc -lesmotorfietsen en scooters. Maar er zijn plannen om ergens in 2023 ook 250cc-motorfietsen aan te bieden.
Het hart van de 125 is het robuuste Yamaha YBR 125-blok, dat in een chassis is gehangen dt door z’n neo-retro-styling associaties oproept met klassieke Britse motorfietsen uit vervlogen tijden. De AJS 125cc-modellen hebben schijfremmen, zijn conform Euro5 en hebben een prijskaartje dat iedere motorrijder in de smaak zal vallen. Dus, wat is het verhaal? Is dit weer een gevalletje Brits zombiemerk uit China dat weer tot leven wordt gewekt om een paar euro’s te verdienen om vervolgens schielijk de motormarkt te verlaten? Laten we er eens induiken.
Het originele AJS werd opgericht in 1909, toen bekend als A.J. Stevens and Company. Fans van motorraces herkennen de naam misschien van de lijsten uit de begindagen van de Isle of Man TT-wedstrijden. Racesuccessen waren één ding, maar toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak, werden de tijden moeilijker voor mensen en bedrijven, waaronder AJS. Dat werd opgekocht door een ander, groot Brits merk: Matchless. Dat werd in 1967 onderdeel van Norton Villiers en toen kwam Fluff Brown in beeld. Hij was de competitiemanager van AJS en hielp mee aan het ontwerp van de Stormer, die tijdens de Norton Villier-jaren werd uitgebracht.
Brown’s grote liefde waren scrambler- en motorcrossmotoren en toen het bedrijf Norton Villiers begon in te storten, kocht hij AJS. Vanaf die tijd bleef hij onderdelen voor de Stormer verkopen. Anno 2022 is het nog steeds een familiebedrijf, gerund door de Browns. Aanvankelijk begon AJS Chinese motorfietsen in het Verenigd Koninkrijk te importeren, die ze verkochten onder verschillende namen. Uiteindelijk werd alles samengevoegd en werden nieuwe AJS-ontwerpen gemaakt die in China worden gebouwd en die in het Verenigd Koninkrijk volledig worden ondersteund, compleet met garanties en reserveonderdelen.
Ducati’s racereplica’s in enkele uren uitverkocht
‘Chinese motorfietsen kregen zeker een slechte reputatie toen ze voor het eerst op de Britse markt kwamen, maar ik denk niet dat ze die verdienden,’ zei Nick Brown, zoon van Fluff en de huidige directeur van AJS, in 2017 aan Bikesure.
‘Het probleem was dat mensen goedkope fietsen importeerden om snel winst te maken, maar dat niet ondersteunden met de reserveonderdelen en service die de motorfietsen nodig hadden. Dus als er iets fout ging, kon je je motorfiets niet laten repareren. Motorrijders gingen daarom denken dat Chinese motorfietsen slecht waren. Maar als er een goed aanbod van reserveonderdelen is, zoals wij bij AJS, dan is er geen enkele reden waarom een Chinese motorfiets anders zou zijn dan een Japanse. Per slot van rekening wordt zelfs de YBR in Chongqing, China, geproduceerd,’ voegde hij eraan toe.
In 2022 biedt AJS de modelen Cadwell 125, Tempest Roadster 125, ’71 Desert Scrambler 125 en Tempest Scrambler 125 aan. Aan de scooterkant zijn er de moderne modellen Digita 50 en Firefox 50 en de klassieke Modena 125, die een nogal Italiaanse touch hebben. De 250cc machines zouden, als alles volgens plan verloopt, ergens in 2023 moeten verschijnen.