Niet alleen in de MXGP zijn het door blessures lastige tijden voor de Nederlandse cross, ook op clubniveau zijn er uitdagingen genoeg. Vraag het motorcrossfanaat Jean-Paul Maas (34) en weet van geen ophouden meer. Met reden, want als iemand het kan weten dan is het Jean-Paul wel. Niet alleen is hij zelf op de crossbaan te vinden, ook realiseerde hij in 2013 de documentaire ‘Living for the weekend’. Daar bleef het niet bij, want hij meldde zich ook aan als bestuurslid van een lokale crossclub. Binnen die structuur zag Maas een duidelijk gemis aan ondersteuning en eenheid binnen de sport. Een probleem waar meerdere clubs tegenaan liepen. Op zoek naar meer informatie luisterde hij naar vele partijen binnen de motorcross waarna hij deze bevindingen publiceerde in de korte documentaire ‘De strijd voor Motorcross’. De video bereikte online inmiddels al meer dan zestigduizend mensen.
Gratis
Zijn volgende initiatief is een allesomvattende app die de motorcross (en aanverwante sporten) richting een gezonde toekomst moeten helpen. Hoe? Via een app komen rijders en clubs met elkaar in contact te staan en kunnen op die manier de benodigde informatie delen. Voor deze twee groepen is de app gratis toegankelijk. De financiering van dit platform moet vanuit de motorcross-industrie komen, aangezien zij belang hebben bij een verbetering van de sport.
Profrijders
Jean-Paul: “Clubbesturen hebben nu veel werk met vragen beantwoorden van vooral beginners of de ouders daarvan en komen bijna niet meer aan het besturen toe. Ook kunnen de clubs aangeven dat hun circuit geopend is voor trainingen, én dat ze ruimte vrijmaken voor beginners. Voor rijders is dit dan weer erg overzichtelijk. Een beginner kan dan gericht kiezen voor een circuit dat ruimte biedt voor zijn niveau. Zo komt hij niet zomaar samen met profrijders als Jeffrey Herlings in de baan. Dat gebeurt gek genoeg nu wel en dat verschil in snelheid en ervaring is heel gevaarlijk voor beiden.”
Te weinig kennis
Het digitale platform wordt gerund vanuit een stichting die zich nog op twee andere punten focust. “De app gaat veel impact hebben op het professionalisme van de sport, maar ik zie het ook als noodzaak om samen met de besturen vooruit te kijken naar de toekomst. Zoals het behoud van circuits. Dit is het tweede thema waar de stichting zich hard voor gaat maken. De centrale vraag is, welke wegen moeten we bewandelen om straks als clubs nog te bestaan? Daar zit ook enorm veel tijd in en vergt zowel kennis als visie. Het is als het ware een flinke ‘Strijd voor Motorcross’, maar dan achter de schermen en vaak veel minder zichtbaar voor de beoefenaars”, aldus Maas.
Nadelen
Veel clubs delen nu weinig kennis uit en zien elkaar enkel bij vergaderingen. “Ze beseffen niet dat ze elkaar hard nodig hebben en samen sterker staan voor de toekomst. Als club A moet sluiten, wordt het drukker bij club B. Dat levert enkel nadelen op, als een club ineens honderdvijftig extra leden moet huisvesten. Die gevolgen moeten we in kaart brengen bij de politieke beslissers en ons niet zomaar van tafel laten vegen.”
Heftige ongelukken
Bij de toekomst van een sport wordt vaak alleen gekeken naar de jeugd. Toch ziet Jean-Paul Maas een breder publiek voor zich. Vanuit de stichting moet nieuwe aanwas aangetrokken worden via een landelijke tour aan opstapdagen. Iedereen moet daar onder professionele begeleiding een geschikte crossmotor kunnen uitproberen. Door de landelijke dekking is het tevens zinvol om grotere partijen erbij te betrekken voor de financiering en promotie. De uitvoerende organisatie is daarna weer erg geholpen in het na-traject door het digitale platform. Hier kunnen de enthousiastelingen namelijk alles vinden over het daadwerkelijk starten met motorcross.
Bewustzijn
“Je wilt beginners niet aan hun lot over laten. We moeten ze juist helpen met allerlei praktische zaken. Belangrijk is ook om ze een stukje bewustzijn over veiligheid over te brengen. Wat doe je bijvoorbeeld als je onderaan een springbult bent gevallen? Daar wordt nu nog te weinig aandacht aan geschonken, terwijl die voorlichting heftige ongelukken kan voorkomen.”
Binnenkort meer!
Foto: Jarno van Osch/Shot Up Productions