Het zal je niet zijn ontgaan, je lijfblad bestaat honderd jaar en dat moet gevierd worden. Zo ook op de Utrechtse MOTORbeurs. Het traditionele startschot voor het nieuwe motorseizoen van zaterdag 21 tot en met zondag 24 februari is extra bijzonder voor MOTOR Magazine, omdat ‘Neerlands oudste single issue hobbytijdschrift’ (!) een eeuw van de pers rolt. Daar moet op gedronken worden, echter, om met alle abonnees een donkere kroeg in te duiken is ietwat onpraktisch (zij het niet ongezellig), vandaar dat de feestelijkheden zich vooral concentreren rondom onze ‘stand’ in Hal 12.
Alle registers zijn open getrokken om er dit jaar iets heel bijzonders van te maken. En dat lijkt gelukt. Waar namelijk beter je verjaardag mee vieren dan met de motoren die de afgelopen honderd jaar op onnavolgbare wijze hun stempel hebben weten te drukken op de motorische evolutie. Het bracht ons tot een van de indrukwekkendste line-ups ooit uit de historie van zowel MOTOR als de Utrechtse beurs, een waar menig museum jaloers op zou zijn. Na koortsachtig beraad (lees: oneindige discussies) en ontelbare telefoontjes is het ons gelukt tien iconen een plek te geven op onze stand.
Waar te beginnen? Hm, bij een ‘oval piston’ Honda NR750 bijvoorbeeld, of een – al even zeldzame – Moto Guzzi MGS-01. Van minder recente datum is de Harley-Davidson ‘Silent Grey Fellow’, niet alleen de motor met de coolste naam maar ook de oudste tweewieler op de beursvloer, stammend uit 1914. Hagelnieuw is dan weer de Ducati Desmosedici, de 200 pk van de gorgelende V4 staan in schril contrast met de handvol pk’s die de 125cc-Eysink TT-racer (1948) van Dick Renooy op z’n smalle achterbandje ooit losliet. Maar wel ‘made in Holland’!
Natuurlijk mag een ‘good old’ Norton Manx niet ontbreken, misschien wel de meest illustere productieracer aller tijden, al kan Yamaha’s YZF-R7 wellicht wedijveren als het gaat om het toe-eigenen van die titel. Eveneens aanwezig: een zeer goed geconserveerde Laverda SFC750 en een 85’er GSX-R750, de voorvader van de hedendaagse superbikes. Kers op de rijkelijk gevulde stand is de Honda CB750 Four, bij het aanbreken van het nieuwe millennium door dit magazine al eens uitgeroepen tot ‘Motor van de Eeuw’.
Kortom, zelden was honderd jaar aan motorhistorie zo mooi gebundeld als op en rond de MOTOR-stand dit jaar. Komt dat zien! Waar? In de ‘Importeurshal’, oftewel hal 12.