Oké, we beginnen met het slechte nieuws: de zonet op de EICMA door Marc Marquez gepresenteerde Honda RC213V-S is een prototype. Tja, maar wel één die binnen niet al te lange tijd daadwerkelijk als straatmotor op de markt komt. De RC is namelijk van voor tot achter ‘af’, tot spiegels en kentekenplaat aan toe. En belangrijker nog: de typenaam RC213V-S is eerder dit jaar al door Honda geregistreerd in Europa. In 2012 hadden we het er al over, maar nu eindelijk toont Honda ons waar ze zo lang mee bezig zijn geweest.
Afijn, de RC213V-S is natuurlijk geheel gebaseerd op de RC213V, de MotoGP-fiets van Honda die al meervoudig kampioen is. Opvallend is de kleurstelling, geen Repsol-kleurstelling maar een HRC-kleurstelling met op de zijkant groot de Japanse vlag. Dat laatste is volgens Honda ter ere van het 100-jarig bestaan van de EICMA-show, en dus lijkt het ons logisch dat dit zeker niet de definitieve kleurstelling is.
Na het showen van de motorfiets houdt Honda helaas de kaken stijf op elkaar. Over productiedate wordt nog niets losgelaten, laat staan over de specificaties. Wij zetten in op dik 230 pk en een prijskaartje dat het daglicht niet kan verdragen. Ter vergelijk, de Ducati Desmosedici RR kostte 55.000 euro destijds. Maar het zou goed kunnen dat deze Honda minder gaat kosten, al hangt dat ook af van de techniek die Honda gaat gebruiken.
Natuurlijk zal de V4 als krachtbron dienen, maar wat doet Honda met de seamless-shift versnellingsbak en de bijzondere elektronica? We dachten vooraf eigenlijk dat Honda dit soort zaken gewoon 1-op-1 zou gebruiken, maar Honda rept over een ontwikkeling ‘in samenwerking met MotoGP-coureurs’, en niet over een 1-op-1-replica. Ook laat Honda niets los over of deze RC een homologatiemodel voor het World Superbike-kampioenschap wordt, zodat Michael van der Mark zijn Fireblade kan inruilen voor deze RC…
[justified_image_grid ids=21126,21127,21128,21129,21130,21131,21132,21133]