Pats, boem, boing. Ineens was daar op de EICMA het officiële bericht dat Honda vanaf 2019 kiest voor Moriwaki als partner in het WK Superbike. Daarmee lijkt er dus na 25 jaar een einde te komen aan de samenwerking tussen Honda en Ten Kate Racing. Hoe heeft het zover kunnen komen en hoe moet het nu verder? Een diepgravende analyse.
Was Ten Kate nu wel of geen Honda-fabrieksteam. Sinds Ten Kate Racing in 2004 debuteerde in het WK Superbike zweefde deze vraag altijd rondom het project van Gerrit en Ronald ten Kate. Op dinsdag 6 november kwam heel abrupt een bikkelhard antwoord op de vraag der Superbike-vragen. Per direct in elk geval geen fabrieksteam meer, want HRC (Honda Racing Corporation) gaat vanaf 2019 verder met Moriwaki en zo goed als zeker Althea Racing.
Dat er iets moest gebeuren, is natuurlijk geen verrassing, want het laatste podium van het team dateert van 2 oktober 2016, toen Michael van der Mark op Magny-Cours in de eerste manche tweede werd. Met de komst van Red Bull zou het in 2017 allemaal anders worden. Anders werd het ook, maar alleen in de negatieve zin van het woord. Nooit kwamen Nicky Hayden en Stefan Bradl ook maar een beetje in de buurt van 2016, laat staan in de buurt van de gloriejaren met Chris Vermeulen, James Toseland en Jonathan Rea. Het feit dat de nieuwe straatversie van de Fireblade SP2 pas op 6 januari (!) bij Ten Kate werd afgeleverd, maakte het dat jaar op voorhand al een ‘mission impossible’. Op persoonlijk vlak werd het in 2017 allemaal nog vele malen erger nadat Hayden op een wielrenfiets werd aangereden en enkele dagen later overleed.
Rampzalig
Toch sloeg Ten Kate Racing zelfs uit deze haast onmogelijke hoek terug. Leon Camier werd voor 2018 gehaald en met de Cosworth-elektronica ging het lekker. Zowel op Phillip Island als in Thailand wist Leon Camier zich in de kopgroep te manifesteren en binnen drie seconden van de winnaar te finishen. Alleen bleek de keuze, door Honda genomen, om over te stappen naar Magneti Marelli rampzalig uit te pakken. Die keuze leek niet zo vreemd, want hoewel onder anderen Michael van der Mark nog best uit de voeten kon met Cosworth was toen al duidelijk dat het systeem op sommige punten tekort kwam. De timing was alleen dramatisch. Midden in een seizoen kun je niet overstappen. Dat had Honda kunnen weten omdat Crescent Suzuki dat in 2015 ook probeerde te doen met een switch van Motec naar Magneti Marelli. Dat werd een ramp, ook omdat Crescent niet de juiste kennis in huis had voor de overstap.
MOTO73 24/2018
Ben je benieuwd naar het verhaal over de breuk tussen Ten Kate Racing en Honda? Je leest er alles over in MOTO73 24/2018! Koop het nummer hier online of in de winkel.
Foto: 2Snap
Tekst: Marien Cahuzak