Hartstikke leuk natuurlijk die speciale elektrische raceklassen, zoals dit weekeinde op Assen met de MotoE maar echt interessant wordt het als ze het tegen ‘benzine’ opnemen. In Europa een zeldzaamheid, in Amerika niet!
Het Super Hooligan National Championship bestaat uit twee sprintraces per weekend – meestal zo’n 7-8 ronden, afhankelijk van de lengte van het circuit – die dit jaar samen met Moto America op vier locaties worden verreden, voor in totaal acht individuele races. In deze klassen kom je onder andere Indian FTR 1200’s, Harley Davidson Pan America’s, KTM 890’s, en Ducati Hypermotard 950 SP’s tegen, maar voor de allereerste keer staan ze toe dat motoren met een accu op wedstrijdniveau mee mogen doen.
Brough Superior Ultimate Series: overtreffende trap van exclusiviteit bestaat dus echt!
Energica is de eerste fabrikant die het fulltime opneemt tegen brandstofmotoren, met het seizoensdebuut dat afgelopen begin maart plaatsvond tijdens de iconische Daytona Bike Week op de Daytona International Speedway in Florida. Ondanks het feit dat het circuit het meest ongunstig was voor een elektrische motorfiets – het vol gas geven, een deel van de banking testte de motor echt tot het uiterste – wist de Eva Ribelle RS zich als P8 te kwalificeren en in de twee races een P7 en P5 te scoren. Daardoor staat hij zesde in het klassement, gelijk in punten met P4 en P5.
De motor is ingeschreven door Tytlers Cycle Racing uit Wisconsin, een team dat pas vorig jaar is opgericht en deelneemt aan drie MotoAmerica-klassen, onder leiding van motorenthousiast Michael Kiley. De rijder is de 28-jarige Stefano Mesa uit Medellin, Colombia, die al meer dan twintig jaar ervaring heeft met racen op nationaal en internationaal niveau.
Ronde 3 en 4 vinden dit weekeinde plaats op The Ridge Motorsports Park in Shelton, in de staat Washington. Ronde 5 en 6 worden op 7-9 juli verreden op het iconische WeatherTech Laguna Seca Raceway. Het seizoen wordt in september afgesloten op het Circuit of The Americas (CoTA) in Austin.