Waar wij, gewone stervelingen, na een crash zelf de verzekering moeten bellen om onze schade te verhalen, gaat het de heren GP-coureurs iets makkelijker af. Ze krijgen niet alleen in de pitbox onmiddelijk een nieuwe motorfiets voorgeschoteld, maar ook al het bewijsmateriaal wordt onmiddelijk verzameld om de gebeurtenis exact te kunnen analyseren.
De banden worden onderzocht, de data wordt tot in de puntjes uitgelezen en zelfs de kleding wordt opgestuurd naar de fabriek, waar experts onderzoeken wat de impact voor gevolgen heeft gehad. Én hoe goed de beschermende kleding haar plicht heeft gedaan.
Zo ook bij Rossi. En alhoewel de Italiaan weinig valt, ging -ie er op het circuit van Aragon lelijk af (KLIK, filmpje). Het nut van een goede helm bleek maar weer, want z’n AGV bleek flink beschadigd, aan alle kanten. Er was niet alleen sprake van glij- en valschade, maar de vele rubbersporen lieten ook zien dat Rossi meerdere keren met z’n eigen motorfiets in aanraking kwam.
Uit de technische analyse van AGV bleek onder andere het volgende:
– De buitenschaal vertoonde meerdere sporen van harde impact
– De hardste klap werd linksachter opgevangen, waarbij ook de helmspoiler afbrak
– De helm kwam onder drie verschillende hoeken in aanraking met de band van de Yamaha
– Hierbij brak het vizier (de bevestiging) deels af van de helmschaal
Dat Rossi een serieuze klapper maakte blijkt natuurlijk al uit de videobeelden, maar z’n geheugenverlies en hoofdpijn na afloop hadden dus veel erger kunnen aflopen. Volgens AGV werd het geheugenverlies en hoofdpijn vooral veroorzaakt door de aanraking met de spinnende achterband, die voor een plotselinge en zeer snelle draai van Rossi’s hoofd heeft gezorgd.
Maar het belangrijkste van allen: Rossi reed gewoon mee in de race en reed zelfs naar het podium!
[justified_image_grid ids=21008,21009,21010,21011,21012,21013]