zondag 24 november 2024

Herrie in de Motorkeet: voorjaarscheck

joop

Zaterdagmiddag 13.27 uur
We gaan vette klauwen halen. Transistorradiootje aan, biertje erbij, smartphone diep weggestopt. Om de lol van het sleutelen. De paar euro’s die je bespaart, is maar bijvangst.

Joop van Rookhuijzen, motorkeet.nl

Winterslaap voorbij? Voorjaarscontrole!

Vergelijk het maar met een beer die uit zijn winterslaap ontwaakt: de poten stram, het lijf hard toe aan een adrenalineshot. Je motor kan wel wat aandacht gebruiken na maanden stilstand.

banden

Banden…
Controleer ze op droogtescheuren (= foute boel!), spanning en profieldiepte (minstens 1 mm; beter: 2 mm). Banden zo versleten dat de slijtage-indicatoren (TWI = tyre wear indicator) ̶ ‘brugjes’ die de profielgroeven verbinden ­ ̶ gelijk staan het aan profiel? Tijd voor nieuw rubber!

cardanolie

Olie…
Controleer je oliepeil van het motorblok. Heb je een afgescheiden versnellingsbak en eventueel een cardan? Ook die controleren! Niet schrikken van zwarte olie in je blok, dat is normaal. De olie in je versnellingsbak en cardan moet er wél schoon uitzien. Te laag oliepeil? Bijvullen dus.

Koelvloeistof…
Heb je waterkoeling? Je raadt het al: niveau controleren en eventueel bijvullen. Kijk overigens ook eens naar de kleur van je koelvloeistof. Bruine smurrie of heftige corrosie? In beide gevallen is het raadzaam je systeem na te lopen op storingen en lekkage en in ieder geval je koelvloeistof te vervangen.

kettingspeling

Ketting + kettingwielen…
Een ketting rekt, waardoor de kettingwielen extra slijten. Je herkent dit aan puntige tanden en uitgeholde tandvlakken; hét signaal om kettingwielen en ketting te vervangen. Controleer de kettingspanning, stel die af en smeer je ketting. In het kader ‘ketting afstellen’ kun je lezen waar je op moet letten.

remblokjes

Remmen…
Check de druk op het pedaal en de hendel, die moet niet sponzig aanvoelen. Controleer de slijtage van je remblokken, check je remvloeistof en kijk je remleidingen na. Hoe en wat staat uitgelicht in het kader ‘Remmen controleren’

Balhoofd…
Balhoofdspeling is een aanslag op de rechtuit-stabiliteit en wegligging; even checken dus. Zet je motor met het voorwiel tegen een muur, knijp je voorrem in en duw de motor voor- en achterwaarts tegen het stuur. In geval van speling zal de voorvork iets heen en weer bewegen, wat te voelen (en soms te horen) is als kleine zachte tikjes. De afstelling luistert nauw en is werk voor de vakman.

Smeer de scharnierpunten…
Smeer de scharnierpunten van stuurhendels, schakel- en rempedaal, jiffy en bok, etc.

Accu…
Lang stilstaan én kou is voor geen enkele accu fijn. Ook als je een druppellader gebruikt is het goed je accu te controleren, eventueel bij te vullen met gedestilleerd water (traditionele lood-zuur accu’s) en hem goed door te laden.

Verlichting…
Controleer tot slot de werking van de voor-, achter en knipperlichten.

Rijden!
Geef je spieren de tijd om los te komen, scherp je blik opnieuw en laat de polsen rollen. Na de eerste, houterig genomen bochten voelt het weer als vanouds. Laat maar komen, die lente!

kettingspeling (1)

Ketting afstellen

Een ketting afstellen is in grote lijnen bij elke motor gelijk. Je meet de speling door de onderste helft van je ketting in het midden vanuit rust omhoog te drukken. De afstand tussen rust en hoogste punt is de speling. Simpeler kan haast niet. De juiste speling staat in je motorboekje.

Waar moet je op letten?

Het is van belang dat je achterbrug horizontaal in lijn staat tussen je kettingwielen. Dan is de afstand tussen de kettingwielen het langst en staat je ketting op z’n strakst. Bij sommige enduro-motoren moet je dus zorgen dat je motor iets inveert.

Als je de asmoer lost en je ketting aanspant, let er dan op dat je wielen correct uitgelijnd blijven. Dit zie je aan de merktekens op je achterbrug. Beter is het om je kettingspanners om-en-om steeds gelijk een beetje verder aan te spannen (afhankelijk van het spansysteem).

Het smeren van je ketting doe je als de ketting warm is, zodat het smeersel goed overal inkruipt. Je smeert vooral de binnenzijde van de ketting, dus op de kettingrollen. Doe dit niet als een hooligan en zorg dat je de achterband schoon houdt. Beter vaker een beetje smeren dan in één keer een heleboel.

remvloeistof

Remmen controleren

Goed werkende remmen is wel zo fijn. Het controleren bestaat uit méér dat alleen de dikte van je rembokken en het niveau van je remvloeistof.

Tip: als je de remleidingen vervangt, stap dan meteen over op stahlflex o.i.d. Deze gaan langer mee én verhogen vaak je remkracht

Kijk de volgende punten na:

  • Check je remvloeistofniveau en vul bij als dat nodig is. Niet morsen op je lak!
  • Remvloeistof trekt vocht aan (= hygroscopisch) óók in een gesloten systeem. Wees verstandig en ververs jaarlijks
  • Voelt je rem sponzig aan? Dan moet je het systeem ontluchten (check je motorboekje)
  • Check je remleidingen op droogtescheurtjes, als die er zijn: vervangen! Knijp je rem in en voel met je andere hand of je remleiding uitzet. Als dat zo is: vervangen! Check de slijtage van je remblokken en vervang indien nodig
  • Hoe is het met je remschijven gesteld? Meet de dikte; het minimum staat in je motorboekje
  • Blijft je rem plakken? Verwijder je remblokjes en reinig je remklauw met remmenreiniger
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen