vrijdag 22 november 2024

Heren van stand

Het is een regelrecht wonder dat deze vergelijking in MOTO73 staat. Dit duo had nooit mogen bestaan, zo stond het in de sterren geschreven. Het is enkel aan behoudende liefhebbers te danken dat deze oude R100RT Classic en de nieuwe R1250RT tegenover elkaar staan.

Het verhaal is al duizend keer verteld: BMW verrekende zich gigantisch toen het de boxer inruilde voor de K-serie. Deze R100RT Classic uit 1995 had nooit mogen bestaan en in het verlengde daarvan de R1250RT ook niet. Gelukkig waren ze in München niet doof voor het gemor van klanten. Deze motoren – al verschillen ze dag en nacht – zijn veel te leuk om te missen. Dit verhaal is nog specialer omdat de allerlaatste in Nederland verkochte R100RT tegenover de eerste Nederlandse R1250RT staat.

 

Weggedrag opofferen

Dan ga ik er nu als de wiedeweerga eentje kopen, dacht Ludo Sidler toen hij vernam dat het doek definitief ging vallen voor de R100RT. De R1100RT stond al in de coulissen warm te draaien, maar Sidler – bekend van Motoerit Motorreizen – had zijn zinnen gezet op de R100RT. Die middag bestelde hij breed grijnzend een exemplaar bij Mofra in Rijen. Twee uur later lachte hij als een boer met kiespijn, want BMW Nederland leverde de toermotor niet langer. Een rit over de grens leerde Sidler dat Belgische dealers de R100RT wel verkochten. BMW Nederland beweerde echter bij hoog en laag dat het geen motoren meer in Berlijn kon bestellen. Sidler belde de importeur en confronteerde de man aan de andere kant van de lijn met het onzinverhaal dat er niets meer kon worden besteld. ‘En België dan?’ Het was het sein voor de importeur om nog één R100RT naar Nederland te halen: dit mooie exemplaar hier.
We zijn ondertussen 97.560 kilometer en drie RT-generaties verder. Naast de 1995-RT staat een 2018-exemplaar. Dat zal de geschiedenisboeken in gaan als die toerfiets met ShiftCam. Natuurlijk zit er een wereld van technisch verschil tussen de twee, maar de kloof tussen het duo is nog breder. Waar de R1250RT bijna een sportfiets met toerkuip is, is de R100RT puur en alleen een toermotor. Bij de eerste test in 1979 slaat Derk Evers de spijker op de kop met de constatering dat de R100RT een motorfiets is voor rijders die comfort en bescherming tegen weersinvloeden als prioriteit op hun wensenlijstje hebben staan en daar een stuk weggedrag voor willen opofferen. Van opofferingen wil de R1250RT niets weten.

 

MOTO73 05/2019

Wil je meer lezen over de oude BMW R100RT Classic en de nieuwe BMW R1250RT? Je vindt het artikel over deze twee motoren in MOTO73 05/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 13 maart verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Andrew Walkinshaw
Tekst: Ad van de Wiel 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen