Zichtbaarheid is essentieel voor motorrijders, vooral in de avond en nacht. Dit is precies de reden waarom veel fabrikanten van uitrusting en apparatuur reflecterende elementen in hun producten verwerken. De lichten op onze motoren zorgen maar voor beperkte zichtbaarheid. Daarom ontwikkelde een Franse start-up, genaamd OWNYX, een helm met verlichting.
Helmverlichting; mag het wel, of mag het niet?
Het product heet OWNYX MRA, en is in wezen een extra achterlicht dat aan je helm wordt bevestigd. Het heeft ook richtingaanwijzer- en remlichtfuncties. Qua technologie maakt de OWNYX MRA gebruik van een magnetisch systeem om de verlichting van de motor na te bootsen. In tegenstelling tot een versnellingsmeter gebruikt het systeem een draadloze ontvanger om verbinding te maken met de verlichting van de motorfiets.
OWNYX MRA verbetert zichtbaarheid op de weg
De verlichting van de OWNYX MRA zorgt voor een betere zichtbaarheid tot een hoogte van twee meter en een groter bereik van 230 graden, wat aanzienlijk meer is dan de standaard verlichting aan boord van motorfietsen van één meter en 130 graden. Dit verbetert de zichtbaarheid voor andere bestuurders op de weg. Bovendien is de MRA ontworpen om licht, compact en stijlvol te zijn, met een dikte van slechts 1,8 centimeter op het dikste gedeelte en een gewicht van minder dan 120 gram, waardoor hij nauwelijks opvalt op je helm.
Bochtverlichting: wat is er op de markt?
De OWNYX MRA wordt verkocht als pakket met de draadloze ontvanger, magnetische bevestigingspunten en het frame. Het wordt aangeboden in vier verschillende kleuren, dus het zou gemakkelijk moeten zijn om te matchen met jouw favoriete helm. De MRA helmverlichting komt naar verwachting in april 2023 op de markt. De kit is nu hier beschikbaar voor pre-order en kost 154 euro. Maar als het eenmaal in de winkels ligt, kost het 179 euro. Bovendien zijn extra platen en magnetische bevestigingspunten apart verkrijgbaar om meerdere helmen uit te rusten.
Bron: ownyx.fr / Rideapart
Motor.nl en de KNMV geven valse verkeerde, onjuiste informatie.
Volgens hen zou er een artikel uit het RVV 1990 geschrapt zijn dat het voeren van lichten in of aan de motorhelm verbiedt, zodat het nu wel zou zijn toegestaan.
Een dergelijk verbodsartikel heeft nooit in het RVV gestaan, dus het kan derhalve ook niet zijn geschrapt of gewijzigd.
In art. 5.4.55.2 van de Regeling voertuigen staat het volgende over motorfietsen: “De lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.”
Dat artikel geldt nog steeds en is destijds de reden en de door het ministerie aangehaalde verbodsbepaling geweest dat motoport de disco-motorjas met lichten uit de handel moest nemen.
Daarnaast staat ook nog in artikel Artikel 5.4.51 van de regeling voertuigen dat motorfietsen moeten zijn voorzien van: e. één achterlicht en f. één remlicht indien het voertuig in gebruik is genomen na 26 november 1975.
En iis er ook nog artikel Artikel 5.4.57 dat zegt dat motorfietsen mogen zijn voorzien van:
– e. één of twee mistachterlichten;
– k. één extra achterlicht;
– l. één of twee extra remlichten;
En om volledig te zijn: In Artikel 5.4.59a staat nog vermeld dat de in artikel 5.4.57 bedoelde lichtarmaturen en de onderdelen daarvan moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd.
Kortom, volgens de huidige wetgeving mag dit, ondanks dat het misschien de veiligheid verbeterd, nog steeds niet!
De artikelen die je noemt gaan over verlichting van het voertuig zelf. Dat klopt. Maar niet over verlichting op een helm of jas. Het verbod op verlichting op kleding of helm van motorrijders is in de vernieuwing van de wet in 2021 komen te vervallen. Hoewel dit in het ontwerpbesluit nog wel stond. Dit omdat er geen goede basis was om dit te verbieden. Artikel 5 dicteert nog wel dat je hier geen andere weggebruikers mee mag hinderen.
Bart, misschien dat je mij dan kunt vertellen welk artikel hierover veranderd is, want mij is hierover niets ter ore gekomen. en als ik hier op zoek dan krijg ik het volgende te zien:
1 januari 2021
Per 1 januari 2021 is een aantal verkeersregels veranderd. Hieronder vindt u de belangrijkste wijzigingen.
– Nieuwe eisen (land)bouwverkeer
– Consequenties voor de wegbeheerder van de snelheidsverhoging voor (land)bouwverkeer
– Nieuw verkeersbord voor laadpalen bij tankstation
Dus graag even concreet welk artikel in welke wet of reglement is vervalen waaruit zou blijken dat dit nu wel mag!