Vooropgesteld dat ieder slachtoffer er één teveel is, mogen we toch enigszins verheugd reageren op het feit dat vorig jaar bijna de helft (48%) minder dodelijke slachtoffers zijn gevallen onder motorrijders. Een forse afname die zich niet zomaar laat verklaren. Het heeft niets te maken met het gefaseerde rijbewijs, want de grootste daling vond plaats in de groep van 30 tot 60 jarige motorrijders. Waaraan het dan wel ligt, jullie gok is zo goed als de onze. Rijden we gewoon minder omdat de benzine zo duur is geworden? Is het de dalende verkoop van nieuwe motorfietsen, zodat we niet aan een nieuwe motor hoeven wennen? Zijn we met z’n allen beter gaan anticiperen? Of hebben we gewoon mazzel gehad…
In totaal zijn tachtig minder mensen omgekomen (570 in totaal) in het verkeer ten opzichte van 2012. Ook onder automobilisten daalde het aantal verkeersdoden, waarvan de helft om het leven kwam door een botsing met een ander motorvoertuig. Ook fietsers -en dan vooral kinderen onder acht jaar- lieten positieve cijfers zien.
Grootste toename valt onder de scootmobielen te noteren, gevolgd door bromfietsen. De meeste slachtoffers vallen in de leeftijdsgroep 20 tot 30 jaar en de groep 70 jaar en ouder.
Bron: CBS, Foto: ANP