maandag 25 november 2024

Heeft Indian in 2021 ook een Adventure?

Net bekomen van het feit dat Harley-Davidson nieuwe segmenten betreedt met de allroad PanAmerica, speelt Indian met een soortgelijke plan, dat in 2021 ten uitvoer wordt gebracht.

Onder de hoede van Polaris geniet Indian volop van de mogelijkheden die het grote bedrijf biedt. Terwijl Harley-Davidson worstelt op hun thuismarkt met dalende verkoopcijfers, stroopt Indian met z’n cruisers en bobbers met veel inergie de markt van de voorheen hondstrouwe clientèle af. Wat dat betreft herleven oude tijden. En er doemt een nieuwe stok tussen de spaken op.

Het ziet er naar uit dat Indian ook gaat inzetten op offroad, met een adventure model gebaseerd op het 1.203cc V-twin blok. Die moet al in 2021 op de markt verschijnen.

Het vermoeden van een Indian ADV wordt geuit op ADV Pulse, die een Indian-document mochten inzien waarop onder het hoofdstuk 2021 MY de omschrijving ‘Adventure’ stond. Hoewel dit het enige bewijs is dat Indian op een dag het ADV-segment zullen betreden, is het niet geheel onlogisch. Immers zijn Adventures een type motoren die volop in de belangstelling staan en waarvoor het publiek nog gretig de portemonnee trekt.

 ADV Pulse wijst er nog eens extra op dat Indian onderdeel is van Polaris, ’s werelds grootste leverancier van sneeuwscooter en ATV’s. Als er al een bedrijf gekwalificeerd is om het Indian ADV project van kennis en kunde te voorzien is het deze Canadese gigant wel. Een merk dat zich tot voor kort volop wierp op het ontwerpen van straatmotoren kan met die input goede sier maken.

Geheel uit luxe overweegt Indian die stap naar het avontuurlijke segment niet. Ondanks de positieve heropleving  onder leiding van Polaris, voelt ook Indian – gedwongen door een afnemende vraag naar z’n ‘bread & butter’ modellen – de noodzaak de speurtocht naar nieuwe markten te versnellen. Het is hetzelfde duistere toekomstperspectief dat grote concurrent Harley-Davidson noopt grote sommen geld te pompen in een verscheidenheid aan projecten die opzettelijk niet in overeenstemming zijn met de Harley merkbeleving, zoals de LiveWire, PanAmerica en Bronx .

Juist daarom zou het niet verwonderlijk zijn als Indian allang heeft besloten dezelfde strategie te doorlopen. De Indian FTR1200 is hier een goed voorbeeld van. De straatmotor is in het algemeen goed ontvangen. Dat spoort Indian aan nieuwe markten te betreden en een nieuw publiek over de streep te trekken. Een Indian ADV zal de internationale ambities van het bedrijf alleen maar kunnen vergroten.

Bron: Pulse ADV

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen