Kawasaki heeft een lekker tempo te pakken. Na de introductie van de sportieve Ninja, gevolgd door een sportieve Z naked en daarna een klassieke retro RS. Dit patroon is te zien bij modellen zoals de 900- en 650-tweecilinders. Nu rijst de vraag: zal dit patroon ook toegepast worden op hun nieuwste model, de ZX-4R?
Er wordt gespeculeerd dat de ZX-4R kan leiden tot de introductie van een Z400RS. Met een middelgrote kuip rondom de krachtige vier-in-lijn, zou dit idee goed passen binnen Kawasaki’s reputatie met hun RS-modellen. Technisch gezien zou het zeker haalbaar zijn om een Z400RS met een klassieke uitstraling en een vier-in-lijn cilindermotor van 77 pk te creëren. Hoewel niet uniek in Japan, zou zo’n model zonder twijfel interessant zijn voor motorliefhebbers wereldwijd.
Het is zelfs mogelijk dat Kawasaki Honda vooruitstreeft in dit segment. Er gaan geruchten dat Honda plannen heeft voor de CB400 tegen 2025. Als Kawasaki inderdaad eerder komt met hun RS-model, zouden we het al in 2024 kunnen verwachten.
Dynamische aanpak
Kawasaki staat bekend om zijn dynamische aanpak, zowel op het gebied van toekomstige ontwikkelingen zoals elektrische, hybride en waterstofmodellen, als in het herstellen van hun erfgoed. Ze hebben bijvoorbeeld prachtige kleurenschema’s uitgebracht ter ere van het 40-jarig jubileum van de Ninja.
De mogelijkheid van een viercilinder Z400RS roept nostalgische gevoelens op. Kawasaki heeft een rijke geschiedenis met betrekking tot de 400-serie, van de legendarische Z400FX uit de jaren ’70 tot de prachtige maar niet volledig begrepen Zephyr uit de jaren ’90. Met al deze inspiratie zou Kawasaki zeker in staat zijn om een aantrekkelijke Z400RS te creëren. Bovendien zien we momenteel ook een hernieuwde interesse in deze cilinderinhoud, voornamelijk met één- of tweecilindermodellen, dus het zou zonde zijn als Kawasaki de kans zou missen om gebruik te maken van hun bestaande viercilindertechnologie.
Kortom, met alle geruchten en speculaties rondom de mogelijke komst van een Kawasaki Z400RS, kunnen we alleen maar hopen dat het ‘introductiepatroon’ van nieuwe modellen zich voortzet. Het is duidelijk dat Kawasaki klaarstaat om motorliefhebbers te blijven verrassen en tevreden te stellen met innovatieve en aantrekkelijke modellen.
Foto: Young Machines
77PK voor een 400cc
Klopt dat wel, lijkt me erg veel?