zondag 24 november 2024

Hattrick voor Triumph UPDATE

UPDATE 7-9-2012
Ondanks enige onzekerheid door de nog in te voeren nieuwe BTW-tarieven kan Triumph toch al richtprijzen voor de Trophy opgeven. Zo zal de prijs van de standaard versie net onder de 19 duizend euro blijven. De prijs van de Trophy SE is, gezien het uitrustingsniveau, met een bedrag van rond de  20.500 euro behoorlijk concurrerend te noemen. Wel opvallend dat het prijsverschil tussen de twee dus maar zo’n 1500 euro is. Wij zouden het wel weten…

BERICHT 25-6-2012
Ze zijn nu echt op hol geslagen in Hinckley. Na de Tiger 800(XC) en de Tiger Explorer is de Triumph Trophy alweer het derde nieuwe model van de Engelse fabrikant in achttien maanden. Het is ook het derde model dat duidelijk de (nu nog ongelijke) strijd met BMW moet aangaan. En het is voor het eerst dat Triumph met een echte GT komt. Om het overzicht te houden, er komen twee modellen op de markt. Naast de ‘gewone’ kun je namelijk ook kiezen voor de Trophy SE, een chiquere variant met onder andere extra instelbare elektronische vering van WP, een bandenspanning-monitorsysteem en een zeer luxe geïntegreerd audiosysteem met Bluetooth.

Beide modellen worden aangedreven door dezelfde 1215cc driecilinder die we inderdaad al kennen van de Explorer. Geen verrassing want de ontwikkelingskosten zullen natuurlijk ergens terugverdiend moeten worden. Met een maximaal vermogen van 134 pk bij 8,900 toeren per minuut en een maximaal koppel van 120 Nm bij slechts 6.450 toeren mag duidelijk zijn dat de Trophy niet achteraan staat na een stoplichtsprint.

Verder vinden we op beide types een verstelbare koplamp, een middenbok, een instelbaar zadel voor de bestuurder, afsluitbare opbergvakjes, een 12V-stopcontact, een tank waarin 26 liter benzine past en het Triumph Dynamic Lugage System (TDLS). Dit systeem moet ervoor zorgen dat je nooit scheef beladen op pad gaat. Dit heeft Triumph naar eigen zeggen bereikt door de koffers maximaal 5 graden te kunnen laten bewegen.

Een in tegengestelde richting roterende balans-as reduceert volgens Triumph het aantal krukastrillingen tot bijna nul. Ook de metalastic-aandrijfas moet het comfort verhogen. Met deze aandrijfas zit er bepaalde hoeveelheid flex in de cardan-as. Dit zorgt, samen met een torsiedemper, er volgens Triumph voor dat het vermogen er altijd op een soepele en beheersbare manier in komt. Traction- en cruisecontrol en ride-by-wire moeten tevens het rijcomfort verhogen. In deze reeks hoort ook het gekoppeld ABS en een verstelbare windscherm. Leuk feitje, dit scherm gaat na het starten automatisch terug naar de laatst ingestelde hoogte.

In september wordt de verkoopprijs van beide Trophy’s bekend. Tegen die tijd is in MOTO73 en MOTOR Magazine ook de eerst rijindruk te lezen. Twee maanden later komen de eerste modellen bij de dealers aan in het blauw en grijs. Eenmaal gekocht kom je als het goed is met de nieuwste Triumph niet heel vaak meer bij de dealer. De service-interval is namelijk 16.000 kilometer terwijl groot onderhoud pas bij 32.000 kilometer op de planning staat. Aan de andere kant, met een kilometervreten kan dat zomaar sneller zijn dan je denkt…  Daarom is de fabrieksgarantie twee jaar zonder kilometerbeperking. Is het al eigenlijk al bijna september?

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen