Tientallen miljoenen dollars en ontelbare manuren besteedt Harley-Davidson aan de King of the Baggers-races (KotB). Niets van die middelen gaat verloren, want de Motor Company pakte de KotB-winst in 2021 en herhaalde dat bijna in 2022. De vruchten van het werk van het raceteam gaan ook verder dan het circuit, met ingenieurs en ontwerpers die door de race ontwikkelde onderdelen maken voor de straatmotoren.
Harley-Davidson Strap Tank uit 1908 op veiling verkocht voor 785.000 euro
Nu brengt Harley nog meer KotB-prestaties op de markt met het Screamin’ Eagle 135ci Stage IV-motorblok. De nieuwe Milwaukee-Eight V-twin is voorzien van hetzelfde 68mm-gasklephuis en CNC-bewerkte inlaatspruitstuk dat oorspronkelijk is ontworpen voor de KotB Road Glide Special – coureurs Kyle en Travis Wyman. Screamin’ Eagle Extreme CNC-cilinderkoppen, krachtige klepveren en een SE8-517 high-lift nokkenas maken optimaal gebruik van het grotere volume van 2.212 cc van de V-twin. Het blok levert een koppel van 193,9 Nm (bij 3.500 tpm) en 130 pk (bij 5.500 tpm) – allemaal aan het achterwiel.
Dat vermogen overtreft de grootste productiemotor van Harley0Davidson, de Milwaukee-Eight 117, met 28 procent op het gebied van koppel en 41 procent op het gebied van vermogen. Harley-Davidson adviseert de Stage IV Milwaukee-Eight te combineren met de Screamin’ Eagle Ventilator Extreme Air Cleaner en Screamin’ Eagle Street Cannon-dempers om deze vermogenscijfers te halen.
De Screamin Eagle 135ci Stage IV Performance Crate Engine kost $7.999,95 (zo’n € 7.500,-) en wordt geleverd in zwart of chroom. Het blok is geschikt voor Touring-modellen van 2021 en later (geen Trikes). Het merk biedt de motor ook aan in lucht/oliegekoelde en dubbelgekoelde uitvoeringen.
Om de emissies en de naleving van de garantie te behouden, vereist de installatie ook ECM-herkalibratie met de Screamin’ Eagle Pro Street Tuner. Natuurlijk laat 135 Stage IV badging op de cilinderkoppen en timer cover iedereen weten dat je Harley-Davidson profiteert van KotB-prestaties.