zondag 24 november 2024

Harley-Davidson’s Milwaukee-Eight motorblok

Het volledig nieuwe Harley-Davidson® Milwaukee-Eight™-motorblok, de negende opeenvolgende iconische Big Twin van het merk, levert meer vermogen en een betere rijervaring voor rijder en passagier, met behoud van de iconische look, sound en feel van zijn voorgangers. Met een volledig nieuw design levert de Milwaukee-Eight een snellere gasrespons, meer vermogen bij het inhalen, een betere sound, soepeler rijgedrag en meer van het gevoel dat rijders verwachten van een Harley-Davidson Touring-motorblok.

“Het leidende principe achter het Milwaukee-Eight-motorblok was het klantonderzoek dat wij over de hele wereld doen”, vertelt Scott Miller, Harley-Davidson Vice-President of Styling and Product Development Strategy. “Rijders vroegen ons om een nieuw motorblok dat hun touring-rijervaring op alle mogelijke manieren zou verbeteren. Diezelfde rijders eisten ook dat we trouw zouden blijven aan onze geschiedenis en de essentiële elementen van een Harley-Davidson V-Twin zouden respecteren. Dat was dus nogal een uitdaging, maar we zijn erin geslaagd. Met de Milwaukee-Eight hebben we een nieuw tijdperk van Harley-Davidson power, performance en innovatie gesmeed.”

Nieuwe Milwaukee-Eight-motorblokken drijven ieder 2017 Harley-Davidson Touring- en Trike-model aan. Milwaukee-Eight-motorblokken zijn er in twee groottes en drie varianten:

Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met precisie-oliegekoelde cilinderkoppen voor de Street Glide® Special, Road Glide Special®, Road King®/Road King® Classic en Freewheeler® modellen.

Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 107 (107 CID, 1745cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de Ultra Limited/Ultra Limited Low, Road Glide® Ultra en Tri Glide® Ultra modellen.

Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (114 CID,1870cc) met vloeistofgekoelde cilinderkoppen voor de CVO™ Limited en CVO™ Street Glide® modellen.

Meer vermogen

Iedere Milwaukee-Eight produceert tot elf procent meer koppel dan zijn voorganger in dat Touring-model (varieert per model). Behalve een grotere motorinhoud heeft de Milwaukee-Eight een hogere compressieverhouding en vierkleps cilinderkoppen met vijftig procent meer inlaat en uitlaat flowcapaciteit. De kleppen hoeven nooit te worden vervangen, omdat dankzij het design van de tuimelaars de klepspeling in de fabriek voor altijd juist gesteld kan worden. Dubbele bougies in iedere cilinder zorgen voor een efficiëntere verbranding. Een met een enkele riem aangedreven nokkenas is lichter, mechanisch minder complex en vermindert wrijving en geluid.

“Het Milwaukee-Eight-blok heeft het klassieke Harley-Davidson 45-graden V-Twin-design”, vertelt Alex Bozmoski, Harley-Davidson Chief Powertrain Engineer, leider van het developmentteam. “Ook heeft hij de vermogenskarakteristiek die de echte erfenis is van de Harley-Davidson Big Twin: veel low-end koppel met een brede, vlakke vermogenscurve in het middengebied, ideaal voor een touringrijder.”

Snellere acceleratie

De Milwaukee-Eight weegt hetzelfde als zijn voorganger, dus al dat extra vermogen draagt direct bij aan meer performance bij het accelereren.

• De Milwaukee-Eight 107 accelereert elf procent sneller van 0-100, ofwel twee tot drie motorlengtes, en elf procent sneller van 100-130 in de hoogste versnelling, ofwel een tot twee motorlengtes, vergeleken met de Twin Cam High Output 103.

• De Milwaukee-Eight 114 accelereert acht procent sneller van 0-100 en twaalf procent sneller van 100-130 dan de Twin Cam 110™.

Zuiniger in verbruik

De door betere luchtstroom en verbranding verbeterde brandstofefficiency van de Milwaukee-Eight, onder andere door de twee bougies per cilinder, levert een lager brandstofverbruik op, afhankelijk van motorinhoud en model, en een groter bereik.

Lagere omlooptemperatuur

De Milwaukee-Eight vergroot het thermisch comfort van rijder en passagier dankzij lagere warmteopname, hogere warmteafgifte en een verbeterd uitlaatsysteem. Ieder Milwaukee-Eight-blok heeft een precisiekoeling-strategie op basis van de specifieke eisen van het model motorfiets, die gebruik maakt van een speciale flow van olie dan wel koelvloeistof rond de heetste delen van de cilinderkoppen. Een nieuwe knock-sensor voor iedere cilinder zorgt voor nog preciezere timing. De achterste uitlaatpijp is verplaatst en de katalysator is zo gepositioneerd dat hij warmte wegvoert van de passagier. Stationair toerental is verlaagd van 1.000 naar 850 tpm.

Verbeterde pasvorm

Een nieuw, smaller carterdeksel en het smalle profiel van het luchtfilter zorgen voor meer beenruimte rond het blok en maken het makkelijker bij de grond te komen. Alle door Milwaukee-Eight-blokken aangedreven modellen hebben een Assist and Slip Clutch met verbeterde hydraulische bediening, waardoor er zeven procent minder kracht nodig is voor de bediening ervan.

Minder vibraties

Het in rubber bevestigde Milwaukee-Eight-motorblok heeft een enkele balansas die 75 procent van de primaire vibraties bij stationair toerental elimineert. Dit levert een meer verfijnde, comfortable rijervaring op voor rijder en passagier, met behoud van het klassieke karakter van Harley® V-Twin-motoren.

Rijker uitlaatgeluid

Lichtere kleppen, een enkele nokkenas, geoptimaliseerde designs en verbeterde aandrijflijncomponenten elimineren mechanische geluiden van de krachtbron. De inlaat en het luchtfilter zijn ontwikkeld om het inlaatgeluid te reduceren en de airflow te maximaliseren. Als gevolg hiervan is de Milwaukee-Eight mechanisch stiller, wat een rijker uitlaatgeluid oplevert. Hij voldoet overal ter wereld aan de geluidsemissie-eisen, terwijl hij toch onmiskenbaar gromt als een Harley-Davidson.

Verbeterd oplaadsysteem

Het oplaadsysteem van de Milwaukee-Eight levert bij stationair toerental tot vijftig procent meer output aan de accu, zodat hij de energievraag van tourrijders voor bijvoorbeeld accessoireverlichting, audioperformance of zadelverwarming probleemloos aan kan.

Nieuwe motorblokstyling

De Milwaukee-Eight heeft een strakke, moderne styling die tegelijk een diepe buiging maakt naar de rijke erfenis van eerdere Harley-Davidson Big Twin-motorblokken.

“De Milwaukee-Eight is ontworpen om power uit te stralen”, vertelt Brad Richards, Harley-Davidson Director of Styling. “Ik vergelijk hem met de rug van een Olympische zwemmer: smal in de taille, maar breed en gespierd in de schouders.”

“De kleppendeksels zien eruit alsof er huid strak over dikke spierballen is getrokken, alsof de tuimelaars zo uit het blok gaan knallen”, zegt Richards. “Voor het eerst sinds de Knucklehead maken de kleppendeksels duidelijk wat er daaronder allemaal aan de gang is. En ze zijn gigantisch. Als je op deze bike zit kun je naar beneden kijken en veel zien van het blok.”

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen