Alle grote merken zijn bezig met het op de markt zetten van grote technologische ideeën, zoals radar. Ook Harley-Davidson laat niet lang op zich wachten. In Amerika hebben chips gerangschikt, gekoppeld en geprogrammeerd. En nu onthullen patentaanvragen dat Harley grote stappen maakt met de ontwikkeling van een automatisch remsysteem, dat werkt zoals adaptieve cruise control dankzij radar aan de voor- en achterkant.
Hoewel dit systeem gebruik maakt van soortgelijke technologie als adaptieve cruise control, is het de bedoeling van Harley-Davidson dat dit systeem uitsluitend wordt gebruikt voor het vermijden van botsingen in een noodsituatie.
De sensoren aan de voor- en achterzijde staan niet in dienst van adaptieve cruise control. Een grote toevoeging aan dit systeem is een camera op het dashboard die de bestuurder zelf in de gaten houdt. De omgeving rond de motor wordt door de sensoren voor en achter in de gaten gehouden.
Harley-Davidson Pan America: Charity-avontuur door 13 landen
Dat is een hoop techniek, maar waarom zou je het daarbij laten? Het dossier onthult ook een naar de rijder gerichte camera die in een helm is ingebouwd en die de oogbewegingen van de rijder registreert.
Hoe geweldig levensreddend technologie als deze ook is, het is ook belangrijk om niet meteen de menselijke controle uit te schakelen. Dus wanneer er gevaar dreigt en de motorfiets ‘voelt iets aankomen’, zal eerst een reeks waarschuwingen de rijder daarvan op de hoogte brengen. Als de berijder niet op dit alarm reageert, neemt de motorfiets het heft in eigen hand en zal gaan remmen.