De off-shore activiteiten van Harley-Davidson zijn voor bijna niemand een geheim. Het Amerikaanse icoon heeft besloten de hulp in te roepen van buitenlandse spelers in een poging uit te breiden op de Aziatische markt. En inderdaad, we hebben enkele van de indrukwekkende vruchten van deze samenwerking gezien in de vorm van de X350 en X500 die in China zijn onthuld. Hoewel deze motoren werden gebouwd in samenwerking met de Chinese motorgigant Qianjiang, is dit niet alles wat Harley ter tafel heeft gebracht.
Je bent waarschijnlijk op de hoogte van Harley’s samenwerking met de Indiase motorfabrikant Hero MotoCorp. Deze laatste is al jaren een zeer populair merk op de Indiase markt, maar ook in de naburige Aziatische landen. Terwijl het merk zich voornamelijk heeft gericht op machines met een kleine cilinderinhoud voor woon-werkverkeer, begint het aan een nieuwe categorie met een cruiser die in samenwerking met Harley-Davidson wordt gebouwd. Hoewel het nieuwe model pas op 4 juli 2023 op de markt zal komen, heeft Harley-Davidson India besloten teaserbeelden van de nieuwe motorfiets te laten zien.
Hij heet de X440 en volgt dezelfde naamgeving als zijn Chinese broers en zussen. Het is meteen duidelijk dat deze motorfiets dezelfde styling heeft als de modellen uit Qianjiang. In tegenstelling tot de grotere cruisers in Harley’s line-up, is de X440 korter en kleiner, met een meer agressieve hellingshoek. Hierdoor lijkt hij minder op een cruiser en meer op een naked bike. Bovendien zorgen de middelhoge voetsteunen en het relatief hoge stuur voor een vrij neutrale rijdersdriehoek.
Qua styling is duidelijk te zien dat deze motor nog steeds een Harley is. Hij krijgt een ronde LED-koplamp met daaronder het Harley-Davidson-logo in reliëf. De carrosserie is minimalistisch en afgerond, zij het op moderne wijze gevormd. Bovendien zijn de lichtmetalen wielen van de motorfiets duidelijk gemodelleerd naar eerdere versies van de Sportster, wat de motorfiets veel van weg heeft.
Over de prestaties heeft Harley-Davidson India nog geen mededelingen gedaan, maar uit de afbeeldingen alleen al kunnen we afleiden wat de krachtbron zal zijn. De motor is duidelijk een eencilinder, dankzij het enkele uitlaatspruitstuk. Er zijn ook veel koelribben die meer een functioneel dan een stylingdoel lijken te dienen, dus we kunnen aannemen dat dit een lucht- en oliegekoeld blok zal zijn. Zoals de naam al doet vermoeden, verwacht je een cilinderinhoud van ongeveer 440 ccc.
Eenmaal gelanceerd, zal deze motor het opnemen tegen enkele van de meer gevestigde spelers in het Indiase retro motorfietssegment: Royal Enfield’s Classic en Meteor 350, evenals de Jawa 42 Bobber en de Benelli Imperiale 400.