Harley-Davidson kondigt het einde aan van de EVO Sportster-productie. De laatste motorfiets liep onlangs van de productielijn.
De Sportster-lijn was onderdeel van Harley-Davidson’s line-up sinds de jaren 50. De nieuwe Sportster S, gebouwd rond het Revoution Max-blok, biedt Harley-fans een gespierde roadster voor de 21e eeuw. De luchtgekoelde EVO-lijn is geschiedenis, na een productie sinds 1986.
In het midden van de jaren 80 volgde de EVO V-twin het Ironhead-blok in de Sportster-serie op. De Ironhead Sportster had een slechte reputatie. Sommige rijders hadden veel geluk, maar anderen hadden een hekel aan de nukken van de motorfiets en vonden hem onbetrouwbaar.
Harley-Davidson onthult de Low Rider El Diablo
Dat was niet het geval met de Evolution Sportsters. De luchtgekoelde motor was gemakkelijk om mee te leven, en gemakkelijk te upgraden. Harley-Davidson bood de motor het grootste deel van zijn bestaan aan in 883cc- en 1200cc-varianten. Rijders konden het kleinere blok upgraden naar de grotere cilinderinhoud met goedkope standaardonderdelen en met de spullen van aftermarket-leveranciers zoals S&S kon je nog verder gaan.
De Sportster was gemakkelijk aan te passen aan nieuwe functies. In de beginjaren bood Harley-Davidson 883cc-versies van de Sportster aan. Later volgden zwaardere varianten, zoals de sportieve XR1200. Meer recent was de dikke 48 en de Iron 1200, met gruizige jaren 70 styling.