Harley-Davidson kondigde niet lang geleden de samenwerking aan met de Chinese motorfietsfabrikant QJ Motor. Doel van deze samenwerking was te komen tot de productie van een reeks kleine tot middelgrote cruisers voor de Aziatische markt. Zoals je inmiddels weet is QJ Motor een van de grootste motorfietsfabrikanten in China dat het een na het andere model presenteert.
QJ Motor heeft z’n activiteiten al uitgebreid naar Europa, andere delen van Azië en zelfs de VS. Het ontwikkelen van een paar cruisers doe onder het merk Harley-Davidson verkocht zouden worden, was waarschijnlijk een koud kunstje voor deze gigant. Wat ook zo is uitgekomen, want vrijdag 10 maart worden Harley-Davidson X350 en X500 onthuld.
Eerste foto’s van Harley-Davidson HD350 en HD500 (X350/X500)
Het zal niet verrassen dat de technische basis van de twee Harleys al bestaat. De X350, die de meest betaalbare tweewieler wordt met een H-D badge, is gebaseerd op de Benelli 302S. De X500 is ook gebaseerd op een Benelli, maar deze keer op de iets grotere Leoncino 500. Natuurlijk zijn styling, ergonomie en algehele vormgeving flink aangepast. Toch zien de nieuwe Harleys er veel kleiner en compacter uit dan de zware cruisers.
De X350 is uitgerust met een 353 cc, vloeistofgekoelde twin. Dit blok is vergelijkbaar met die in de QJ Motor SRK 350 en levert 36 pk. De X500 krijgt een vloeistofgekoelde 500cc-twin met een maximumvermogen van 47 pk. Alle motorfietsen hebben een USD-voorvork, schijfremmen voor en achter en LED-verlichting rondom.
Zodra de twee modellen op de markt komen, zullen ze het opnemen tegen cruisers en neo-retro roadsters zoals de Royal Enfield Meteor en Hunter 350, Honda Rebel 300 en 500 en de Benelli Leoncino en 502C.