Het zit Harley-Davidson niet mee in thuisland Amerika. De verkopen zitten al een tijdje in het slop aan de overkant van de Grote Plas. In het eerste kwartaal van 2018 verkocht de motorfabrikant 12 procent minder motoren dan een jaar eerder in de Verenigde Staten en Canada. In Europa, het Midden-Oosten, Latijns-Amerika en Afrika pluste de verkoop juist met zeven procent. Harley-Davidson richt zijn pijlen daarom op het buitenland. In 2027 moet de helft van de verkochte motoren over de landsgrens gaan.
236.000 Harleys
Deze zomer onthult de Amerikaanse gigant plannen om alles op de rit te krijgen. De laatste tijd concentreerde het zich op kostenbesparingen in het productieproces. Dat moet resulteren in een jaarlijkse besparing van zo’n 70 miljoen dollar. Dit eerste kwartaal gingen er 51.086 Harleys over de toonbank, tegen 55.049 een jaar eerder. In het tweede kwartaal wil Harley-Davidson zo’n 70.000 motorfietsen verkopen. In heel 2018 moeten dat er 231.000 tot 236.000 zijn.