vrijdag 22 november 2024

Harley-Davidson Livewire-specs zijn beter dan verwacht

Harley-Davidson is spaarzaam met het vrijgeven van details van de Livewire, Harley’s elektrische motorfiets. Dat zal de komende tijd ook nauwelijks veranderen. Dit komt omdat Harley-Davidson nog zwoegt op de definitieve specs waar wij zo naar hunkeren. Er kan de komende tijd immers nog het een en ander veranderen aan de motorfiets. Daarom houden ze de kaarten nog liever even op de borst, voor ze een eigen leven gaan leiden.

De reden hiervoor kan tweeledig zijn. Als gezegd zwoegt Milwaukee nog op de laatste specificaties van deze langverwachte motorfiets, maar het moment van lancering deze zomer komt wel rap dichterbij. Dan is het vrijgeven van wat specs om aandacht te creëren om het juiste ‘marketingmomentum’ te voeden niet verkeerd. Dus werden we begin deze week weer wat meer gewaar van de LiveWire. En die specs zijn beter dan wij mochten verwachten. Over de prestaties van de LiveWire:

  • 0 – 97 km (60 mijl) in 3,0 seconden
  • 97 – 128 km (60 – 80 mijl) in 1,9 seconden
  • 225 km (140 mijl) actieradius in de stad
  • 123 km (88 mijl) mix snelweg/stad bij een gemiddelde snelheid van 112 km/u (70 mph)
  • Laadtijd van 0-80% in 40 minuten en 0-100% in 60 minuten bij gebruik van de DC snellader.

Vooral de toename van de actieradius in de stad is opvallend. In januari liet Harley nog weten het bereik in de stad in te schatten op zo’n 177 km (110 mijl). Een stijging van 27% in slechts twee maanden is natuurlijk prachtig nieuws, maar geldt voor Harley ook niet dat de echte duivel in de details schuilt. Minsten zo interessant, zo niet belangrijker, is de oplaadstrategie.

Onthou deze term: DC snelladen

Laadstations van niveau 2 zijn nu nog de standaard. Om DC snelladen mogelijk te maken heb je laadstations nodig van niveau 3. Dit type laadstation verdubbelt ruwweg het vermogen waarmee de accu’s worden opgeladen. Momenteel rust alleen Energica haar modellen uit met deze technologie. Harley-Davidson zou het tweede merk zijn dat op de DC-snellaad trein stapt. Dat betekent dat er met een vermogen van 25kW wordt opgeladen in plaats van met zo’n 7kW waarmee niveau 2 laders opladen.

Zelfs de nieuwe Zero SR/F laadt ‘slechts’ op met een vermogen van 12 kW, maar alleen wanneer je kiest voor de optionele Power Charger. Daarmee ben je er nog niet: je zult ook niveau 2 laders moeten vinden die in staat zijn om met een hoog vermogen op te laden. Eigenlijk luidt de conclusie dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren.

Hoewel de grootte van de accu van invloed is op de oplaadtijd, zie je dat Harley-Davidson het voortouw neemt door de LiveWire uit te rusten met minder accu’s. Op basis van wat Harley-Davidson in z’n berichtgeving impliceert, kun je het accupakket van de Livewire inschatten op zo’n 10 kWh (nominaal). Dat komt de actieradius niet ten goede, maar het zou goed kunnen uitpakken voor het gewicht van de motorfiets. Daarbij opgemerkt dat kleinere accu’s geen probleem hoeven te zijn omdat Harley DC snelladen heeft geadopteerd.

Simpel gezegd is DC snelladen de toekomst voor elektrische motorfietsen en eigenlijk ook voor alle elektrische voertuigen. Niveau 2 laders bereiken nu al de grens van hun kunnen. Je zult zien dat in de loop van de tijd de capaciteit van accu’s zal gaat groeien terwijl de accu’s zelf compacter worden. Opladen op niveau 2 doe je dan thuis, terwijl de grote, praktische accupacks waarmee je lange afstanden kunt rijden, afhankelijk worden van DC-systemen voor snelladen. Harley-Davidson denkt hiermee op het juiste paard te wedden. De meeste andere merken moeten deze beslissing nog nemen.

Bouwen aan het netwerk

Stel dat Harley-Davidson in Nederland al z’n 8 dealers de LiveWire laat verkopen. Elk van die dealers zal dan ten minste over één DC snellader beschikken. Dit zou betekenen dat Harley-Davidson op het punt staat om 8 DC snelladers neer te zetten, bovenop het huidige aantal oplaadstations. Feit is dat deze dealers dan ook laadstops worden voor eigenaren van elektrische voertuigen, waaronder LiveWire rijders.

Slimme dealers realiseren zich dan meteen dat een DC snellader kan bijdragen aan de omzet van de zaak. Immers moeten eigenaren van elektrische voertuigen altijd even wachten voor de accu’s zijn opgeladen. En waar kun je dat beter doen dan in een winkel vol indrukwekkende motoren? Voor berijders van een LiveWire geldt dat ze niet alleen de laadstations in de buurt gaan gebruiken, maar ook die van de Harley-dealer waar ze de LiveWire hebben aangeschaft. Over klantenbinding gesproken.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen