Op de EICMA presenteerde Harley-Davidson twee meer definitieve prototypes van de Pan America en de Bronx. Een allroad en een naked dus, en dat van Harley-Davidson.
Harley-Davidson werkt hard aan het More Roads-project waarin nieuwe markten aangesproken worden. Zo bevestigde het merk aan ons dat er zeker een 338cc Harley-Davidson zal komen voor de Aziatische markt. Maar er zit ook schot in de zaak wat betreft de grotere – op Europa gerichte – modellen. Zie hier namelijk de Pan America en de Bronx.
De persmap die we kregen zit boordevol met rijbeeld en detailfoto’s, maar is nogal spaarzaam wat betreft informatie. Hetgeen we hebben staat hier per model voor je op een rij gezet.
Pan America
Op de EICMA leerden we dat de eerste allroad van Harley gebruik zal maken van een nieuw motorblok. Een vloeistofgekoelde 60° V-Twin met de naam ‘Revolution Max’. Dat blok zou in ieder geval meer dan 145 pk en 122 Nm koppel produceren.
Qua vermogen zou de Pan America daarmee aardig in de buurt komen van de concurrentie. Een Triumph Tiger 1200 doet maximaal 141 pk en 122 Nm, de BMW R1250 GS maakt 136 pk en 143 Nm koppel en een KTM 1290 Super Adventure piekt bij 160 pk en 140 Nm.
De Harley-Davidson Pan America maakt gebruik van een ketting, wat bijzonder is om te zien op een bouwsel van Harley. Normaal wordt natuurlijk een aandrijfriem gebruikt. Qua banden wordt er samengewerkt met Michelin. De remmen zijn van Brembo.
(Scroll door voor de Harley-Davidson Bronx)
Harley-Davidson Bronx
Ook de Harley-Davidson Bronx zal gebruiken maken van een ketting in plaats van een aandrijfriem en krijgt Michelin-banden en Brembo-remmen. Wat betreft het motorblok zal hij gebruikmaken van een kleinere uitvoering van de vloeistofgekoelde Revolution Max. De naked zal namelijk met een cilinderinhoud van 975cc moeten gaan werken en is gebouwd om hogere toerentallen aan te kunnen. Met ‘in ieder geval’ 115 pk en 94,9 Nm komt ook deze in de buurt van de concurrentie in dat segment.
Zo produceert de Yamaha MT-09 met een kleinere cilinderinhoud 115 pk en 87,5 Nm koppel, de bijna even grote Kawasaki Z900 125 pk en 98,6 Nm koppel en de nieuwe KTM 890 Duke R 121 pk en 99 Nm koppel. We kunnen nog even doorgaan in die hoek maar dat is in 2021 hopelijk in het echt mogelijk.
De Harley-Davidson Pan America en Bronx zullen beide in modeljaar 2021 als productiemodel verschijnen.
Foto’s: Harley-Davidson