zondag 19 januari 2025

Harley-Davidson Fat Boy krijgt elektrische transformatie

De steeds strengere regelgeving leidt tot de zoektocht naar echt unieke alternatieve oplossingen, zoals die van een Japanse custombouwer die een Harley-Davidson Fat Boy heeft ‘geëlectrificeerd’.

Met de verscherping van de emissievoorschriften in landen over de hele wereld is er een natuurlijke interesse van sommige preparateurs in de omzettingen van verbrandingsmotoren naar elektrische. De ruimtebeperkingen van motorfietsen maken deze omzettingen moeilijk en uitdagend. In Japan, meer specifiek in de prefectuur Tochigi in Utsunomiya, is er al meer dan twintig jaar een custombouwer gespecialiseerd in alles wat met Harley-Davidson te maken heeft.

GP Products BMW M 1000 R SV: ultieme motorfiets-customizing

OZ Motors, dat klassieke auto’s – vooral VW kevers – ombouwt naar elektrische, hebben ze gewerkt aan een prototype EV-conversiekit voor de Harley-Davidson Fat Boy. Opdrachtgever en huidige eigenaar van het custombedrijf High Field, Yuko Ueno, de vrouw van Makoto (de bedenker van het project die te vroeg is overleden), heeft het project als een missie voortgezet, samen met de rest van haar team en OZ.

Om een behoorlijke actieradius te verkrijgen, hebben ze twee accu’s gemonteerd waar normaal de harde zijkoffers zouden zitten, en naar verluidt kunnen ze tussen de 160 en 220 km rijden met een volle lading. Een van de voordelen van deze in EV omgebouwde Fat Boy is dat hij in Japan kan worden gereden door motorrijders die alleen een rijbewijs voor middelgrote motoren hebben.

De prijs van de kit zou tussen de €3.000 en €6.500 liggen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen