Harley-Davidson zet forse stappen richting een nieuwe toekomst. Nieuwe modellen zijn er bij de vleet, pogingen om voet aan de grond te krijgen in nieuwe segmenten – LiveWire, Pan Americana – ontbreken evenmin. Daar komt mogelijk een nieuw luchtgekoeld blok bij dat mogelijk op termijn de Milwaukee-Eight zal vervangen.
In februari diende Harley-Davidson een octrooi in waarin een nieuwe cilinderkop/klepbediening wordt beschreven dat hogere toerentallen de baas kan. In elk geval meer dan het huidige, twee jaar gleden geïntroduceerde Milwaukee-Eight blok.
De ‘vier kleppen per cilinder V-twin’ heeft aan weerszijden van de cilinder stoterstangen. Elke stoterstang activeert een enkele tuimelaar. Wanneer de stoterstang opwaarts gaat, duwt de tuimelaar twee kleppen naar beneden. De twee stoterstangen van het huidige Milwaukee-Eight zitten aan de dezelfde kant van het blok. Qua architectuur van het blok is dat een opvallende verandering.
Volgens het octrooi moet de klepbediening de prestaties verbeteren en het onderhoud vergemakkelijken. De prestaties verbeteren omdat het blok een maximum toerental aankan van 6.800 tot 7.000 tpm. Het Milwaukee-Eight-blok heeft een maximaal toerental van zo’n 5.500 tpm.
We begonnen dit artikel met twee keer mogelijk in de tweede zin. Dat onderstreept de onzekerheid waarmee we worstelen, want veel meer dan het octrooi is er niet. Dat het om een V-twin gaat, is zeker maar voor de rest tasten we in het duister. Maar het staaft ons gevoel dat Harley nog lang niet klaar is met hun dikke V-twins. En daar zijn we blij mee.