Dat Ducati in vol ornaat in de etalage staat, weten we inmiddels wel. Dat er genoeg partijen in meer of mindere mate geïnteresseerd zijn ook, maar het nieuws dat Harley-Davidson een oogje op de Bolognese fabrikant heeft, kwam als donderslag bij heldere hemel. Bij nader inzien is het niet eens zo onlogisch ook.
Naar het schijnt waren liefst vier Indiase partijen geïnteresseerd, en nu dus de grote Amerikaanse motorfabrikant. Van Royal Enfield horen we inmiddels niets meer, TVS en Hero MotoCorp vonden dat Audi te veel vraagt voor Ducati, en daarmee blijft enkel Bajaj nog over, die een serieus bod aan het voorbereiden zijn – net als Harley-Davidson dus.
Harley heeft iets met Italiaanse merken, maar zeker met een merk dat imagotechnisch zo sterk in de markt staat – niet geheel toevallig is HD zelf natuurlijk een enorm sterk merk – kan de samenkomst een machtig blok in de motorbranche worden. Juist omdat de twee merken ieder een erg sterk en afgebakend imago hebben, zal bij een overname weinig veranderen van de merken an sich. Wel kan HD dan tappen uit hetzelfde vaatje als Ducati wat technische innovatie betreft – in een tijd van steeds maar weer striktere emissie-eisen geen overbodige luxe voor het Harley-Davidson.
Geschiedenis herhaalt zich?
Mocht het tot een overname komen, dan is Ducati de volgende in een lijn van Italiaanse merken die onder het Harley-Davidson-vaandel terecht komt. Al in 1960 nam HD vijftig procent van Aermacchi over, waarna het de resterende vijftig procent overnam in 1974. Slechts vier jaar later was de koek al op en ging Aermacchi linea recta de etalage in. Cagiva zat toen in een periode van strategisch inkopen en kocht in 1978 dus al Aermacchi van HD en daarna in 1985 Ducati en in 1991 namen ze de rechten van de MV Agusta-naam over.
Vervolgens ging in 1996 Ducati weer in de verkoop, en verkocht men in 2008 zelf de toko aan Harley-Davidson. Overigens was die laatste deal geen lang leven beschoren, want al in 2010 kwam het Cagiva-MV Agusta-concern weer terug in Italiaanse handen.
Kort om, na Aermacchi, Cagiva en MV Agusta, zou nu Ducati aan de beurt zijn om de ‘stars and stripes’ te hijsen op hun hoofdkwartier. Als de deal ten minste rondkomt. Volgens Reuters is er liefst anderhalf miljard gemoeid bij de overname.
Wordt vervolgd!