zaterdag 23 november 2024

Hans Spaan weg bij RW Racing

Hans Spaan heeft NTS RW Racing GP verlaten. De oud-meervoudig racewinnaar in de 125cc-klasse van de Grand Prix was afgelopen weekend al niet in Misano. Het team wilde er toen niets over loslaten, maar nu komt de aap uit de mouw.

Zonder schroom sprak Spaan zich vandaag uit in De Telegraaf. De houding van de enige Nederlandse GP-coureur Bo Bensneyder ligt er aan ten grondslag. ‘Ik heb mijn best gedaan voor hem, tot het laatst toe’, aldus Spaan tegenover Coo Dijkman van De Telegraaf. ‘In feite doe ik niks meer dan een plan maken voor het weekeinde, zoals de bandenstrategie en het uitrekenen van de benzine om zo licht mogelijk te zijn. Dan kan iedereen wel tegen Bo zeggen dat het niet aan hem ligt maar aan die kale, maar een rijder moet zelf ook inzien waar hij zich moet verbeteren.’ Het team had eerder in de week naar verluidt nog overleg gehad met Spaan. Samen hadden ze besloten dat het tijd was dat de wegen scheiden.

In een gezamenlijk persbericht zouden de media daarover bericht worden. Spaan mocht het bericht nog een laatste keer tegenlezen voor het uit zou gaan. De oud-coureur uit Castricum dacht er blijkbaar het zijne van en deed zijn zegje in de krant.

Communicatieprobleem

Helaas heeft De Telegraaf geen wederhoor toegepast en enkel Spaan aan het woord gelaten. Desondanks openbaart de winnaar van de 125cc-race tijdens de Dutch TT van 1989 wel eigenhandig een communicatieprobleem binnen NTS RW Racing GP.

Ik zag dat het niet goed zou komen met hem. Hijzelf vindt van wel, maar dan wilde hij niet meer met mij werken omdat hij totaal geen vertrouwen in mij heeft. Dat heeft hij overigens nooit zelf tegen mij uitgesproken,‘ legt Spaan uit. Dat Bendsneyder zich niet eerder uitgesproken heeft, is tekenend. Het team heeft namelijk ook nooit direct tegen de Rotterdammer durven zeggen dat ze zich zorgen maken. Spaan: ‘Als je zoals in Brno als achtste gekwalificeerd staat en al na de eerste bocht negentiende ligt, waar ben je dan mee bezig? Dat zegt iedereen binnen het team, behalve als hij er bij staat.

Wat het vertrek van Hans Spaan bij NTS RW Racing GP betekent voor het team, is nog niet duidelijk. Over een vervanger wordt nog niet gesproken. Één ding is wel duidelijk; het team van RW Racing moet aan de bak. Een herstructurering stond al op de rol, maar dat wil Spaan in elk geval dus niet afwachten.

Deel van de uitdaging

Bo Bendsneyder werd in 2015 kampioen in de Red Bull Rookies Cup, waarna hij twee jaar in de Moto3 uitkwam voor Red Bull KTM Ajo, met twee podiumfinishes in zijn debuutseizoen. In 2018 stapte hij over naar de Moto2 met Tech 3, wat geen makkelijke overstap bleek. Voor dit seizoen stapte Bendsneyder over naar het NTS RW Racing GP-team. Een deel van de uitdaging van RW Racing, Bendsneyder en hun collega’s zit hem in frameconstructeur NTS.

NTS Moto2

De Japanse framebouwer is redelijk nieuw in de GP-paddock en heeft slechts twee machines permanent rondrijden in de klasse. De hoeveelheid data die ze verzamelen is dan ook veel beperkter dan bijvoorbeeld Kalex, dat hofleverancier is in de Moto2. Speed Up doet het ook slechts met twee motoren, maar heeft inmiddels veel meer ervaring op GP-niveau. Hoe goed de rijders en het team hun best ook doen; de machine moet ook op niveau zijn, en dat is dus beduidend lastiger. Al was het gehele team zich bewust van de uitdaging toen het vol overtuiging in het avontuur stapte met de Japanse framebouwer.

Update, 15.50u:

Inmiddels heeft NTS RW Racing GP gereageerd op het vertrek van Hans Spaan. In de reactie laat het Moto2-team zich niet uit over de uitspraken van Spaan. NTS RW Racing GP-teammanager Jarno Janssen: ‘Wij waarderen Hans zeer en vinden het dan ook doodzonde dat we niet met elkaar op één lijn konden komen wat betreft onze visie voor de toekomst. Als de ideeën daarover sterk uiteenlopen, is het beter om te besluiten niet samen verder te gaan, hoe spijtig dat ook is.

Het volledige interview van Hans Spaan lees je bij De Telegraaf en de volledige reactie van RW Racing vind je op de website van NTS RW Racing GP.

Foto: 2Snap

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen