zaterdag 23 november 2024

HAN zoekt actieradius elektrische motoren

Al jaren wordt er gesteld dat elektrische motoren dé toekomst zijn. Toch blijft het gebrek aan een fatsoenlijke actieradius een groot struikelblok. Als het aan de HAN ligt, is dat binnenkort verleden tijd, zo valt te lezen in MOTO73 nr. 6 van 2014 die morgen in de winkels ligt en dan ook online te bestellen is.

Binnen het E-bike-project van de HAN streeft een team van studenten naar een elektrische motor voor woonwerkverkeer met een fatsoenlijke actieradius. Tijdens een test met een Zero kwamen ze onlangs op honderd kilometer uit, maar dat vinden de studenten veel te weinig. Daarbij trekken ze een duidelijk scheiding tussen de ‘minimale actieradius’, en een ‘maximale actieradius’.

Dat is een interessante scheiding, want fabrikanten geven altijd een maximale actieradius op. De HAN streeft naar een motorfiets die minimaal honderd kilometer haalt, hoe gek je er ook mee rijdt.

De cijfers die fabrikanten opgeven moeten op officiële wijze behaald zijn, maar de meetmethode wijkt wel héél erg af van hoe een normale verkeersdeelnemer rijdt. Sander de Goede, projectbegeleider van de E-bike:

‘Auto’s en motoren moeten een ritpatroon rijden waarbij wordt gemeten wat de uitstoot en wat het brandstofverbruik is. Aan de hand van die test worden de Euro-normen, de uitstoot en de bijtelling berekend. Dat ritpatroon is echter niet al te realistisch, zie bijvoorbeeld de berichtgeving rond de Toyota Prius waarbij zelfs een stichting in het leven is geroepen om de fabrikant tot de orde te roepen. Zo mag tijdens de officiële meting van het verbruik bij acceleratie van nul naar vijftig kilometer per uur ongeveer 26 seconden gedaan worden.’

In het artikel over MOTO73 legt De Goede ook uit dat de luchtweerstand van een motorfiets als die van een baksteen is, waaruit de HAN juist veel perspectief uit haalt, en blijkt dat er bij het project wordt nagedacht over klimaatneutraal opladen. Immers: emissieloos rijden terwijl je stroom uit kolencentrales haalt, bestaat niet!

Foto’s: Ad van de Graaf

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen