Matthew Levatich is opgestapt als algemeen directeur van Harley-Davidson. Hij bekleedde de functie sinds 2015, maar worstelt de laatste tijd met dalende verkopen.
Na 26 jaar bij de Amerikaanse motorfietsfabrikant verbrandt Levatich alle schepen achter zich. Hij stopt niet alleen als directeur, maar geeft volgens de Wall Street Journal ook zijn plaats in de raad van bestuur op. Jochen Leitz neemt de vrijgekomen plaats in. De nieuwe directeur verklaarde dat zijn voorganger en Harley-Davidson in goed onderling overleg uit elkaar zijn gegaan en dat het bedrijf is aan nieuw leiderschap. Dan weten de meeste mensen genoeg.
Vergrijzende doelgroep
Het heeft er dus alle schijn van dat Levatich het veld moet ruimen vanwege de dalende verkopen. Zeker op de thuismarkt krijgt het iconische merk grote klappen. Het heeft te maken met binnenlandse competitie van Indian en een vergrijzende doelgroep. De aanwas van jonge rijders stokt een beetje.
De nalatenschap van Levatich
Levatich gaat de boeken in als de man die Harley op de kaart zette als fabrikant van elektrische motoren. Een succes is de peperdure LiveWire niet (lees hier de test), maar goedkopere modellen zitten in de pijplijn. De Amerikaan zoekt het noodgedwongen niet alleen in meer in dikke toerfietsen en cruisers, maar binnenkort ook in Streetfighters en een allroad als de Pan America. Vooral die laatste kan op onverdeelde aandacht van pers en potentiële klanten rekenen.