Zeths is één van al die andere Chinese bedrijven die net van de grond komen. Zeths is een fabrikant die in 2019 werd opgericht in Kunshan, nabij Shanghai. In tegenstelling tot de meeste andere fabrikanten in de regio richt Zeths zich niet op de goedkopere motorfietsen. Zeth richt zich op een premium tot high-end markt. Naar Aziatische maatstaven verkoopt het alleen motoren met een cilinderinhoud vanaf 250cc.
GK 1000 Thor, donderende motorfiets uit China
De ZFR 500 R is de nieuwste creatie, gericht op de snelgroeiende neo-retro markt. De ZFR 500 R heeft een stijl die duidelijk is beïnvloed door de superbikes uit de jaren tachtig. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het model een blok met een cilinderinhoud van 500 cc of minder. Het is zeer waarschijnlijk dat de ZFR 500 R een vloeistofgekoelde, paralleltwin met een 180graden-krukas zal gebruiken, zoals de meeste Chinese fabrikanten van 500cc-modellen. Deze is geschikt voor houders van een A2-rijbewijs, want hrt vermogen zou ongeveer 50 pk zijn.
Enkelzijdige, aluminium achterbrug
De kuip van de ZFR 500 R onthult, althans gedeeltelijk, een aluminium frame. Aan de voorkant wordt een omgekeerde telescoopvork gebruikt, hoewel het nog niet duidelijk is of deze verstelbaar zal zijn. De enkelzijdige aluminium achterbrug is bijzonder opvallend voor deze ‘lichte’ motor en geeft ‘m meer premium uitstraling. De tweeschijfs voorremmen, vermoedelijk van Brembo, zijn ondergebracht in gegoten aluminium wielen met vierzuiger radiale remklauwen.
Hoewel Zeths de ZFR 500 R Avenger nog niet officieel heeft gelanceerd, zal het model naar verwachting in mei 2023 in de verkoop gaan. De prijs is nog onbekend, maar een bedrag in de buurt van 6.000 euro lijkt redelijk. Op dit moment is Zeths vooral actief op de Chinese markt. Het is echter gebruikelijk voor andere merken om Chinese motorfietsen te importeren en te rebranden voor andere markten, met name in Azië en Europa. Het zal interessant zijn om de productieversie van de Zeths ZFR 500 R te zien, want volledig uitgeruste neo-retro sportmotoren, vooral van dit kaliber, zijn zeldzaam.
1000 cc in de maak
Op de Chongqing Motorcycle Expo 2021 onthulde Zeths het 1000cc-blok. Dat is blok is nu aangeland in de kalibratiefase. De V-twin heeft een cilinderinhoud van 999,9 cc en een compressieverhouding van 11:1. Hij maakt gebruik van de klassieke 60-graden V-cilinder lay-out, dubbele DOHC-nokkenas, gesmede krukas uit één stuk, omgekeerde balansas en hydraulische spanner. Deze technologieën zijn toonaangevend in China.
Sommige rijders zullen zeggen dat de ZETHS-motor is ontwikkeld naar het voorbeeld van het blok van Indian Motorcycles. Het gewicht van het Indian-blok is 95,5 kg, terwijl de ZT-1000 84,5 kg weegt, 11 kg lichter dus. Zeths heeft twee versies van het blok in gedachten: Standaard en High Performance. Volgens de fabrikant haalt de High Performance-versie van het blok – met de rode cilinderkop – 90% van het maximumkoppel van 95 Nm bij 3800 tpm bereikt. Geruchten gaan dat Zeths nu ook bezig is met een mysterieuze middelzware V4. Laten we afwachten!