Voor ons, motorrijders die maar al te graag in Duitsland rondsturen (opinie, video), hangt het Duitse tolplan al een tijd als een grote grijze wolk aan de verder zo blauwe Duitse horizon. Hoewel ‘wij’ wellicht als enige vrijgesteld worden, kan het ook zomaar zijn dat we tóch zullen moeten gaan betalen. Het is allemaal nogal onduidelijk en de politieke rompslomp is zelfs in het zo degelijke Duitsland onnavolgbaar.
Maar gelukkig, er ontstaat steeds meer actie tegen het plan. Zo willen burgemeesters van 129 Nederlandse en Duitse gemeenten in de grensstreek dat Duitsland een streep zet door het tolplan voor alle Duitse wegen, zo meldt Autoweek.nl. Morgen komt een deel van de burgemeesters bijeen in het Twentse Glanerbrug, alwaar ze een resolutie tekenen waarin ze tegen het tolplan pleiten. Burgemeesters die morgen niet kunnen, zullen de resolutie later alsnog tekenen.
De burgemeesters wijzen op de grote nadelen van tolheffing voor toerisme, de arbeidsmarkt en de samenwerking tussen ziekenhuizen en onderwijsinstellingen. Ze vertegenwoordigen gemeenten in een groot deel van Overijssel, Drenthe, de Achterhoek en delen van de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noordrijn-Westfalen. Deze gemeenten en deelstaten maken deel uit van het samenwerkingsverband Euregio.
In de vijf andere Euregio-gebieden langs de grens bestaan volgens een woordvoerster van Euregio soortgelijke initiatieven tegen de Duitse tolplannen.
Snelwegen
In het Duitse regeerakkoord is alleen tolheffing afgesproken voor snelwegen. Minister van Verkeer Alexander Alexander Dobrindt wil eigenlijk dat er ook tol wordt geheven voor het gebruik van andere soorten wegen. Minister van Milieu Barbara Hendricks herinnerde hieraan tijdens haar bezoek aan een nooit in gebruik genomen kerncentrale in Kalkar. De centrale staat vlak over de grens bij Lobith. Ook zij is kritisch over de voorgenomen tolheffing.
In de centrale zit nu een pretpark dat wordt gerund door de Nederlander Han Groot Obbink. Hij vreest dat bezoekers uit Nederland wegblijven als zij jaarlijks voor het gebruik van Duitse wegen zo’n 100 euro moeten betalen.
Van de half miljoen mensen die jaarlijks het pretpark bezoeken, komen velen uit het nabijgelegen Nederland. Ook andere ondernemers in het district Kleef maken zich zorgen over de beoogde tolheffing. Het district deelt zo’n 138 kilometer grens met de provincies Gelderland en Limburg.