Afgelopen maand introduceerde TomTom een nieuwe Rider 550 en nu heeft Garmin een nieuwe Zumo 396. Is de Zumo hiermee zodanig vernieuwd dat Garmin het verloren marktaandeel goed zal weten te maken? Het antwoord is ‘ja en nee’.
Hans Vaessen
Het slechte nieuws… begin ik nu eens mee. Het goede bewaar ik lekker tot het laatst. Dus de kritiekpunten. Aan de essentie van het toestel is namelijk weinig veranderd. Nu was de basis natuurlijk heel prima, maar toch stelt het wat teleur.
De kast van de 396 is wat ‘strakker’ maar onderhuids is het toestel feitelijk gelijk aan de 395. Anders dan bij de Rider, die een veel snellere processor kreeg, lijkt dat bij de 396 onveranderd: bijvoorbeeld het importeren van een track gaat nog steeds met een snelheid van ongeveer 50 km per minuut. Da’s jammer.
Ook qua omgang met harde en softe viapunten is er niets veranderd. Bovendien: ook al gaat de hele markt inmiddels over op de track als routebasis: gebruik daarvan vereist nog steeds dat je herberekenen uitschakelt en dat je zorgt dat je eerst OP de route staat alvorens je de route activeert. Of het nu een route of een track is: het gebruik daarvan vereist nog steeds dat je als gebruiker ‘de trucjes’ kent; TomTom behoudt de voorsprong op dat aspect en is veel gebruiksvriendelijker. Staat tegenover dat je bij de Zumo396 de track onveranderd kunt laten projecteren op de kaart en bovendien ook offroad kunt rijden. Op dat vlak blijft de Zumo absoluut heer een meester.
Geen Basecamp udate
Andere hoop was dat Garmin eindelijk met een opvolger voor Basecamp zou komen: voor de ‘wearables’ en outdoortoestellen zie je steeds meer functies in het online platform Garmin Connect komen, zelfs routeplanning. Je zou verwachten dat je daar nu ook scenic routes voor de Zumo kunt plannen, maar helaas… Maar ondertussen wordt er ook geen energie meer in Basecamp gestoken: de laatste update is van meer dan twee jaar geleden… Terwijl zo’n update wel nodig is, als is het maar ter reparatie van de koppeling met Google Earth. Basecamp wordt zelfs ietwat ‘uitgekleed’: Garmin heeft via haar eigen forum gemeld dat het vanuit Basecamp routes in ‘de cloud’ plaatsen gaat verdwijnen. Het is onduidelijk of en wat daarvoor in de plaats komt.
Ander dingetje dat in het toestel is verdwenen, is dat het toestel geen ANT meer lijkt te ondersteunen: koppeling van TPMS bandensensoren, maar ook de bediening van de Garmin VIRB actioncam is niet mogelijk.
Het scherm van de 396 is gelijk aan dat van de 395. Het is een resistief – drukgevoelig – touchscreen dat prima afleesbaar is. Niets mis mee, maar toch een beetje een teleurstelling: vorig jaar kwam immers de BMW Navigator VI op de markt (made by Garmin) en dat apparaat heeft een werkelijk subliem 5 inch scherm; het beste dat we ooit in motornavigatie zagen. Ik had de hoop en verwachting die ook in een nieuwe Zumo te zien verschijnen; dat zou echt een enorme pré zijn geweest. Maar helaas… Hoe dan ook is opvallend dat er alleen een nieuw 4,3 inch toestel is gekomen en geen zumo 596. Of die laatste er ooit komt is onbekend maar, aldus Garmin, zeker niet dit jaar.
Het goede nieuws
Genoeg afgekraakt nu, want er zijn wel degelijk ook vernieuwingen te melden, zodanig belangrijk bovendien dat ik verwacht dat de verkoop van de Zumo 595 behoorlijk zal instorten. Ondanks het kleinere scherm heeft de Zumo396 een veel betere prijs/kwaliteit verhouding.
Enkele vernieuwingen zijn leuk, maar zullen lang niet door iedereen worden gebruikt. Net als de 595 heeft de 396 nu ook live-track: je kunt zorgen dat anderen je live-positie online kunnen volgen. Bovendien kun je het toestel zó instellen dat bij een ongeval er automatisch een SMS gestuurd wordt naar een van tevoren ingestelde contactpersoon. Tijdens het testen glipte de Zumo uit mijn hand op het bureaublad en ‘zag’ de Zumo dat ik kennelijk was gecrashed.
Ook nieuw is dat je bij het zoeken naar POI’s ook Tripadvisor kunt gebruiken; tenminste: de Zumo toont je de waarderingen van Tripadvisor. Leuke optie.
Belangrijker is dat de Zumo396 voorzien is van WiFi. Wat betekent dat kaart- en firmware updates niet meer via de computer hoeven, maar ‘door de lucht’. Iedereen die ooit een Garmin heeft gehad, weet dat dat erg goed nieuws is.
Kronkelwegen
Over de kaart gesproken: zoals je weet ben ik erg kritisch over de kronkelwegen-optie van Garmin. De Zumo 396 is op dat vlak helaas niet zo goed als de TomTom (er wordt nog steeds te veel voor N-wegen gekozen), maar het is wel duidelijk verbeterd ten opzichte van de voorgangers.
Ook werkt de Zumo 396 nu samen met de Smartphone link app. In tegenstelling tot de 395 kun je nu dus ook verkeersinformatie en weerbericht binnenhalen en kun je notifications van je smartphone op het zumo-scherm zien (gelukkig kun je ze ook uitschakelen).
In de cloud
Maar het allerbelangrijkste is dat je nu via die smartphone app ook gpx-bestanden kunt uitwisselen! Je kunt routes uit je toestel via de app naar een emailontvanger of ‘de cloud’ sturen. Maar ook omgekeerd: een gpx bestand aan jezelf mailen, openen in de app en met een druk op de knop naar je Zumo verzenden. En dat is superbelangrijk, want het betekent dat je ook voor het laden van routes geen PC meer nodig hebt. Net als bij de Rider kun je nu op een online planner als MyRouteApp, Mydrive, Routeyou of Kurviger je route plannen en via je telefoon naar de Zumo sturen. Ik gebruik dat nu al enkele jaren met de Rider en geloof me: als je dat gewend bent wil je niet meer anders! Zelfs je laptop kan thuisblijven: omdat die planners online werken kan het ook op je iPad of android tablet!
Dat betekent in de praktijk dat de 396 wel degelijk een belangrijk nieuw toestel is; het effent het pad om soepel te kunnen werken met ‘routeplannen 2.0’. En, ofschoon ik daar van Garmin geen zekerheid over heb gekregen, het kán bijna niet anders dan dat Garmin ook haar eigen routesoftware nu op enig moment gaat moderniseren. De Zumo 396 is er in ieder geval alvast klaar voor.
De Zumo 396 LMT-S, zoals hij voluit heet, kost 399 euro. Dat is inclusief autosteun, maar in tegenstelling tot de Zumo 395 en Rider 550 is de kaartdekking ‘slechts’ heel Europa. Er komt ook een Zumo346 LMT-S voor 349,- euro (zonder autosteun en kaartdekking West-Europa).
De nieuwe Zumo ligt vanaf nu in de schappen.