Er komen steeds meer interessante motorfietsen uit het Verre Oosten, ‘echte’ motorfietsen die qua prestaties en betrouwbaarheid met hun tijd meegaan. Gaokin Moto heeft zojuist een cruiser onthuld, zowel qua lijn als kenmerken. Als de naam van de fabrikant je weinig zegt, zegt de merknaam Brixton je misschien meer: motorfietsen ontworpen en ontwikkeld in samenwerking met de Oostenrijkse KSR Group, geproduceerd in China door Gaokin in het industriële knooppunt Chongqing en op de markt gebracht in Europa. In enkele andere landen worden de motorfietsen gedistribueerd onder het merk Gaokin.
Goede uitrusting en 1000 motor
De motorfiets op de foto is de nieuwste van de Chinese fabrikant en heet GK 1000 Thor, naar de god van de donder. Hij heeft enige pretenties: origineel ontwerp met een zekere persoonlijkheid, aluminium frame en achterbrug, geen staal. Kwaliteitscomponenten: de upside-down vork en achterschokdemper zijn van KYB, er zijn 320 mm Ø remschijven voor en 300 mm Ø van het Spaanse J.Juan gemonteerd en ABS wordt geleverd door het Duitse Bosch.
Het is een motorfiets met een stevig gewicht: 269 kg in rijklare toestand, inclusief de 22 liter brandstof die nodig is om de tank te vullen.Maar dat is zo’n beetje de standaard voor het cruiser-segment.
Het blok is op z’n taak voorbereid: een 80° V-twin, cilinderinhoud 997 cc, vloeistofgekoeld en brandstofinjectie. Het blok ‘doet’ 90 pk (66 kW) bij 7.200 tpm waarmee een snelheid van 198 km/u mogelijk is, het maximumkoppel van 95 Nm is beschikbaar bij 6.000 tpm. Er is een zesversnellingsbak en een eindaandrijving met tandriem van koolstofvezel, die 60.000 km meegaat. Er zijn ook LED-lampen, een kleurendisplay en cruisecontrol aanwezig.
In China is hij al verkrijgbaar en daar kost-ie 58.800 yuan, ongeveer 8.200 euro.