Wanneer je opgezweept door het 644cc luchtgekoeld eencilinder-blok overenthousiast de motor een bocht in duwt, voel je dat de MASH Dirt Track 6.5 een motorfiets uit het budgetsegment is. Vraag rest of dat erg is. Om dat te beantwoorden, moet je eerst erkennen dat banden als hier gebruikt niet ideaal zijn als je voor strak en voorspelbaar sturen gaat. Het zijn modebanden en zo rijden ze ook. De besturing is vrij vaag onder insturen, maar went desondanks vrij vlot. Eenmaal gewend aan de nukken van het agressief genopt profiel, begint de pret.
MASH maakt goed gebruik van de verlopen licentie van het blok dat Honda ooit in de NX650 Dominator gebruikte. Enkel de emissie-eisen beperken de MASH tot 40 pk, terwijl het originele blok in de Honda 48 pk produceert. Desondanks hangt de MASH beduidend enthousiaster en mooier aan het gas. Starten gaat – zoals bij elke grote eencilinder – met een subtiele terughoudendheid, maar eenmaal lopend reageert het feilloos. Acceleratie is meer dan prima en de motorrem niet hinderlijk.
Beter goed gejat dan slecht verzonnen; MASH heeft haar huiswerk gedaan en het blok echt wel heel goed gejat. Dat blok in dit rijwielgedeelte kan niet anders dan als een funbike omschreven worden. Heel comfortabel is de 6.5 niet, heel snel ook niet en snaarstrak sturen is hem ook vreemd. Plezier maken is de Dirt Track dan weer op het lijf geschreven. De vering is wat zacht terwijl de remmen ruimvoldoende, maar totaal niet overdadig zijn. Hier kan de voetnoot bij dat andere banden daar een groot verschil in kunnen maken.
De 6.5 een motorfiets die keer op keer voor een glimlach op het gelaat zorgt.
Alleen je wilt geen andere banden en je hoeft geen comfort. Je wilt op het oog flattrack-waardig rubber en je wilt dat de motor je vrolijk maakt. Dat is waar de MASH Dirt Track voor bedoeld is. U vraagt en de 6.5 draait. Het Limburgse heuvelland is een perfect voorbeeld van het soort bochtige wegen waarop de Dirt Track het best uit de verf komt – zelfs de steilere heuvels kan ‘ie prima hebben, trouwens. Eenmaal uitgespeeld, is de MASH een motorfiets die je met plezier bij het terras parkeert.
In praktische zin is de Dirt Track dan toch heel beperkt. ABS is aanwezig – en simpel uit te schakelen met een knopje op het stuur; waarom je dat zou willen is de vraag – maar verder is de tank klein en het zadel niet heel lang vriendelijk voor het zitvlak van de berijder. Vreemd genoeg maakt dat niet veel uit. Bochtige wegen daargelaten is de MASH Dirt 6.5 namelijk een gave motorfiets om te zien, prima uit te houden en ook meer dan vlot genoeg voor gebruik in de stad. Zoals het stuur zich richting je handen slingert en je actief op de motor zet, slinger je moeiteloos door stadsverkeer. Allemaal terwijl je het idee hebt met een veel dikkere machine op pad te zijn dan je van een 650-eenpitter zou verwachten. Het geluid blaft lekker door zonder asociaal te worden en de gasreactie biedt meer dan genoeg pit.
Met elke klap die die ene cilinder maakt trapt de Dirt Track je door naar het volgende bochtje.
Overigens doen de banden wellicht aan alsof de 6.5 met plezier een zandpad opvreet, wat we uiteraard getest hebben. De conclusie is kort maar krachtig; doet ‘ie niet. Want terwijl de banden zich nog redelijk staande houden, beperken de op straatgebruik gerichte voorvork en schokdempers offroadgebruik nog het meest. De MASH Dirt Track 6.5 is namelijk niet zo zeer een dirttracker of flattracker; het is een streettracker. De looks zijn voor elkaar, het blokje is meer dan leuk en zelfs op deze – qua uiterlijk wil je ze niet missen – banden is de 6.5 een motorfiets die keer op keer voor een glimlach op het gelaat zorgt.
Rekening houdend met de prijs van 6.898 euro en de praktische beperkingen die bij een motor als deze horen, krijg je met de Dirt Track heel veel waar voor je geld. Het is pure pret met een enkele cilinder, vier kleppen en 644cc aan cilinderinhoud. Met elke klap die die ene cilinder maakt trapt de Dirt Track je door naar het volgende bochtje – terug naar die fantasie van als een echte flattrackracer overdwars de bocht in duiken. Alleen zijn die flattrackmachines niet alleen beduidend duurder; ze zijn ook niet straatlegaal. De MASH Dirt Track 6.5 is dat wel – en waar voor zijn geld ook.
Foto’s: Target Press