Met een KTM onder je kont mag je het een en ander verwachten. Een strak rijwielgedeelte, directe gasreactie en topcomponenten smeken je gewoon om eens lekker uit je pannetje te gaan. Of nee, dat dwingen die componenten af!
KTM staat bekend als de ‘bad boy’ van motorland. Begonnen als cross- en offroadmerk, groeiden de Oostenrijkers uit tot een begrip in de supermotard-wereld. Maar ze zijn ook ambitieus. Vorig jaar werd Ken Roczen wereldkampioen MX2 op een KTM-fabrieksmachine. Jeffrey Herlings werd tweede, ook op een KTM. Niet lang na de onthulling van het LC8-blok doken er Super Dukes en RC8R’s op in diverse wegraceklassen, wat leidde tot goud voor Martin Bauer in het Duitse IDM-kampioenschap van 2011. Alles wat de fabriek in Mattighofen verlaat, lijkt te stuiteren van de Red Bull, nog zo’n Oostenrijks exportproduct. Herinner je je de Erzberg Rodeo nog? Die staat zo’n beetje voor alles wat KTM en Red Bull uitdragen. Knotsgek en masochistisch tot op het bot, maar evenzogoed bloedserieus. En wat doen wij, Hollanders? Wij willen een kofferset, gebruiken de SMT als toerfiets in de regen, zeuren om ABS en duiken ermee de pekel in…
Ten opzichte van de ‘gewone’ SM is de SMT praktischer ingesteld. Hij biedt z’n berijder lekker veel ruimte, een hoge mate van comfort en het stuurt óók nog ’s fantastisch. Ondanks de extra windbescherming blijft het onderhuids echter gewoon een SM en dat merk je in alle opzichten. Het stuurt licht, is in de gehele omgang aardig zenuwachtig en houdt van verboden spelletjes. Spelen, dát wil-ie, terwijl z’n uiterlijk een veel meer behoudend karakter uitstraalt. Het is heus wel een combinatie die je Hollandse kwaliteiten kunt toedichten. Want de SMT is van meerdere markten thuis en doet in een heel breed motorgamma mee om de prijzen. Het ABS, dat KTM tegenwoordig standaard op de T-versie monteert, is daarbij een waardevolle aanvulling.
Toch is het voor een dijkenrit onder Nederlandse omstandigheden iets te veel van het goede. Het zenuwachtige, dat we net al omschreven, uit zich vooral qua motorprestaties. De gasreactie is giftig en het blok bijzonder alert, maar niet erg soepel. Beneden de 3000 toeren is de motorloop echt niet mooi, en het gaat pas lekker boven de 3500 toeren per minuut. Bij 6000 toeren zet de tweecilinder nog ’s extra aan en klimt wel heel erg vlot in toeren. En daarbij is de toerentellernaald niet het enige dat klimt; het voorwiel doet dat ook erg gauw. De SMT neemt een loopje met z’n bestuurder en doet wat-ie zelf wil. Fantastisch voor liefhebbers, maar op onze dijkjes voor velen een doorn in het oog.
Vraag niet hoe het kan, maar ze hebben dat daar in Oostenrijk tot een comfortabel geheel weten te smeden. De windbescherming is goed, de plooiing van rug, knieën en armen vriendelijk. Alleen behoort een meer ergonomisch zadel tot de aanraders; het standaardzadel is voor wat langere Hollanders niet lang genoeg. De scheidingsplek met de duopassagier zou voor het mooie wat verder naar achteren moeten. Nu zit je te dicht op het stuur, waardoor je ongemerkt je onderrug bolt. Het rijwielgedeelte maakt veel goed. Lange veerwegen zorgen voor redelijk wat beweging bij een vlotte rijstijl, maar de vering en demping van WP geeft wel vertrouwen. De straat aanvegen is kinderspel, haaks de hoek om een fluitje van een cent, terwijl z’n tekortkomingen pas in langlopend bochtenwerk op hogere snelheid aan het licht komen. En laten de dijkjes ons dáár nou net niet in voorzien. Het maakt de SMT een geduchte stuurconcurrent. Ben je eenmaal gewend aan het directe karakter, dan heb je echt héél erg veel lol op de Alpenbewoner. Maar nee, echt Hollands wordt het geen moment. De KTM wil niet degelijk zijn, vertikt het om braaf te zijn en roeit het liefst tegen de stroming in.
De SMT biedt z’n berijder lekker veel ruimte, een hoge mate van comfort en het stuurt óók nog ’s fantastisch.
Gemaakt voor
The Partysquad. Laat er geen misverstanden over bestaan, dit is een feestbeest. Maar wel eentje met klasse en een indrukwekkende uitrusting, die sceptici de mond snoert. Dwingt echt respect af.
Motor
Zou er stiekem ergens een tankje met Red Bull zitten? De directe gasreactie dreef veel testrijders tot waanzin, reden waarom wij een progressieve gashendel uit het KTM Powerparts-schap lieten monteren. Dat haalde de angel eruit. Al met al een betrouwbare twin, die wel van een lolletje houdt.
Ik ga los
Hang er een paar koffers aan en je kunt zo naar de Eifel. Daar komt deze fiets pas echt tot z’n recht. Voor jou en je duo-passagier blijft het een feest, want je zit comfortabel op deze hoogpoot. Enne, die T van SMT staat dus voor Travel hè, niet voor Toeren!