Enkele jaren geleden keken we nog vol afschuw naar de allereerste elektrische motoren met een uiterst sombere toekomstvisie, maar ondertussen is de gewenning opgetreden en worden er grote stappen gemaakt. BMW presenteert haar eerste elektrische scooter en pakt meteen groots uit.
Voor haar allereerste elektrische scooter, de C evolution, heeft BMW gebruik gemaakt van de technologie uit de BMW i3 elektrische auto. Drie opslagmodules van de i3-auto -met ieder twaalf prismatische lithium-ion cellen- zijn in een behuizing geplaatst die de contouren van een conventionele scooter volgt. Heel onconventioneel is echter dat deze aluminium behuizing tevens de basis vormt van het frame. Het subframe en balhoofd zijn eraan vastgebout. Koeling van de energieopslag geschiedt middels lucht via een centrale luchtbuis en koelribben. De aluminium behuizing bevat tevens de elektronica die benodigd is om daarbinnen alles goed te laten functioneren. Achter de behuizing zit de elektronica voor de elektromotor die een nominaal vermogen heeft van 133 Volt (100 V – 150 V), hiermee wordt tevens de input van de rijder omgezet in actie, zoals bijvoorbeeld de stand van het gashendel, de mate van remkracht, et cetera. Hier wordt ook de regeneratie van energie geregeld, waar we zo nog even op terugkomen.
Bij BMW is de uiterste best gedaan om van de C evolution niet weer de zoveelste gigantische accu met twee wielen eraan te maken. De moeite die de Duitsers zich hiervoor getroost hebben heeft alleszins zijn vruchten afgeworpen, want de C evolution ziet eruit als een frisse, moderne scooter, met veel BMW-kenmerken als de gespeten neus met koplampen aan weerszijden en de boomerang-vormige, zwevende zijpanelen. De C evolution is slechts in één kleurstelling leverbaar en dat is wit met metallic limegroen. Het staat de scooter absoluut prachtig en we zijn blij dat de motorrijder nu in ieder geval niet kan kiezen voor onzichtbaar grijs, stemmig zwart of meer van die ‘veilige’ kleuren. Onder het duozadel een flinke bagageruimte. De riemaandrijving in gesloten behuizing is onderhoudsvrij, de remhendels kun je middels stelknoppen afstellen.
REGENERATIE
Vier rijmodi heeft de C evolution maar liefst; Road, Eco Pro, Sail en Dynamic. Road geeft je maximum acceleratie, vijftig procent energie regeneratie bij gas dicht en honderd procent regeneratie bij remmen. Ietsje minder power heb je in de Eco Pro-modus en ook bij gas dicht heb je maximale regeneratie, waardoor de actieradius toeneemt met wel tien tot twintig procent. De Sail-modus onderdrukt regeneratie bij gesloten gas, waardoor je zonder motorrem doorglijdt. Je kunt het vergelijken met het doorrollen na het intrekken van je koppeling. Fijn op de snelweg. Dynamic tenslotte, geeft je volle acceleratie, met desondanks toch een hoog niveau van regeneratie.
Je zult je ondertussen afvragen wat die regeneratie is. Het is het terugwinnen van energie. Denk even aan een fietsdynamo. Stop je met trappen, dan minder je langzaam vaart. Druk je een dynamo tegen je wiel, dan rem je nog meer af door de weerstand van de dynamo en tegelijkertijd wordt die afremmende (kinetische) energie omgezet in elektriciteit. Zo kun je dus uit snelheid energie terugwinnen en dat gebeurt ook op de C evolution bij zowel het gas dichtdraaien als bij het remmen. Hiermee stop je dus een deel van de energie die je hebt gebruikt om de snelheid te maken, weer terug in de accu. De maximale regeneratie in de Dynamic modus kun je vergelijken met de motorrem van een dikke eencilinder. Behoorlijk sterk dus.
ABS is uiteraard aanwezig en daarnaast ook TCA, Traction Control Assist. Dat houdt in de gaten of het achterwiel gaat spinnen en reduceren de aandrijfkracht als dat gebeurt. De TCA fungeert tevens als het equivalent van een slipperclutch. Als bij volledige regeneratie de motorrem maximaal is en het wegdek dermate glad wordt dat het achterwiel dreigt te blokkeren, zorgt de TCA ervoor dat de remmende werking wordt verminderd. Je hoeft dus niet bang te zijn voor een blokkerende achterkant.
Het dashboard bestaat uit een full colour TFT-display met een keur aan informatie over energieconsumptie, snelheid, et cetera. Aan de voorzijde kun je overdag een LED-dagrijlicht aanzetten, waarbij de koplamp dooft. In tunnels of gewoon als het donker wordt, dimt het dagrijlicht automatisch en gaat de normale koplamp aan. Op de linker stuurhelft vind je tevens een knop met een grote ‘R’ (reverse) erop. Druk je deze in en geef je gas, dan rolt de C evolution langzaam (tot 7 km/u) achteruit. En als laatste foefje noemen we nog even de zijstandaard, die tevens dienst doet als handrem indien uitgeklapt.
CONCLUSIE
Een voorzichtige draai aan het gas geeft een rustige stuwing voorwaarts. De doseerbaarheid is daarbij ongekend! Zelfs een carburateur laat zich niet zo nauwkeurig bedienen als dit en desondanks is het systeem alles behalve overgevoelig of nerveus. Wil je met 2 km/u tussen wat geparkeerde auto’s doorrollen? Absoluut geen probleem, dit doe je op je gemakje, mede door de uitstekende balans van de scooter. Zodra de weg vrij is gaan we er voor: gas! of beter gezegd stroom! De BMW schiet er met een sleurende acceleratie vandoor en zijn stuwende kracht (maximum koppel vanaf nul toeren!) neemt niet af tot 4.500 tpm, waar hij elektronisch begrensd is op 120 km/u. De diverse rijmodi die we reeds beschreven hebben, voelen stuk voor stuk heel verschillend en er is er geen een die je overbodig zou kunnen beschouwen.
Ondanks een vrij lange wielbasis, stuurt de C evolution heerlijk licht en neutraal. Gebrek aan middelpuntvliedende kracht van een krukas doet niets aan de stabiliteit af. Hij houdt heerlijk zijn lijn en laat zich eenvoudig corrigeren. Bij welke snelheid dan ook, is de acceleratie maximaal en dat nodigt al snel uit tot spelen. Laat remmen, snel insturen en halverwege de bocht vol op het gas. De scooter laat het zich welgevallen en speelt heerlijk met je mee. Meer dan eens voel je de traction control ingrijpen bij het uitaccelereren, zo hard speert hij er vandoor. Indrukwekkend hoor. De vering is behoorlijk sportief, dus redelijk hard. Niet extreem comfortabel over drempels, maar het levert wel een strak sturende en direct aanvoelende scooter op.
Tijdens een fotosessie op een grote rotonde, voelde het voorwiel vreemd licht onder niet eens zo’n extreme hellingshoek, maar tijdens de gehele verdere testrit hebben we daar totaal geen last van gehad, dus we houden het op een combinatie van lange wielbasis en wat gladdig asfalt. Hoe dan ook, de BMW laat je ruim op tijd weten waar de grens ligt en dat is een fijn gegeven.
De remmen zijn prima doseerbaar en krachtig, van het hele regenereren voel je eigenlijk niets vreemds. De ABS werkt soepeltjes en accuraat, zonder rare schokken in de remhendels.
Alsof het verhaal nog niet lovend genoeg is, mag ook de zithouding als comfortabel worden beschouwd. Het zadel is niet te zacht en biedt je zelfs nog wat steun in de lende. Verzitten gaat prima en de voeten kun je lekker kwijt. Zicht in de spiegels is meer dan uitstekend en de windbescherming is ook al lekker turbulentieloos. Dit alles fluisterstil met slechts een zacht zoemende elektromotor en wind- en bandgeruis. Dat blijft vreemd en in tunnels zal het wel nooit wennen.
Met een actieradius van 100 km (110 tot 120 in de Eco Pro-modus) is de BMW C evolution prima voor in de stad en ook de gemiddelde forens zal er mee uit de voeten kunnen. Je laadt ‘m op tot 80 % in twee uur en drie kwartier, voor honderd procent staat hij vier uur aan de lading, dus in principe zou je in de middagpauze alweer naar huis kunnen rijden.
De mogelijkheid om achteruit te rijden klinkt een beetje overbodig, maar nadat je één keer die ‘R’-knop ingedrukt hebt gehouden en gas hebt gegeven, zul je nooit meer zelf je scooter achteruit duwen. Wat een luxe! Mocht je je zorgen maken over de levenduur van de accu, BMW geeft vijf jaar of 50.000 km garantie dat hij nog minimaal zeventig procent zal kunnen leveren. Minimaal dus, want als het goed is moet het tegen die tijd echt niet zo zijn dat de actieradius nog slechts zeventig kilometer is. Dan is er echt iets mis.
Goed, de conclusie: als je zonder uitlaatgeluid kunt en geen moeite hebt met de actieradius, dan kunnen we eigenlijk niets anders dan vol lof zijn over de BMW C evolution. Het is echt een heel goed ding en bovendien nog veel leuker dan je zou verwachten met indrukwekkende prestaties. Wij zijn om!
Fotografie: Arnold Debus, Jörg Künstle, Peter Musch, Tim Dekkers
[justified_image_grid ids=20431,20432,20433,20434,20435,20436,20437,20438,20439,20440]