Afhankelijk van je ervaring kan het woord ‘Daytona’ verschillende dingen betekenen. Er is natuurlijk de Daytona 500, of de Daytona 200, als je meer van sportmotorraces houdt dan van NASCAR. Voor fans van motorlaarzen is er de hoogwaardige Duitse laarzenspecialist bekend als Daytona. Voor aftermarket motoronderdelen en accessoires is er de Japanse fabrikant bekend als Daytona.
Maar voor motorfietsen is er Triumph. Of er was, tenminste, met onze meest recente waarneming van de beperkte editie Daytona 765 Moto2 die in augustus 2019 werd geïntroduceerd. Het was een update van de zeer populaire Daytona 675 die over een 765cc-driecilinder beschikte die naar verluidt 128 pk en 80 Nm-koppel leverde. Het model beschikte ook over hoogwaardige componenten, waaronder instelbare Öhlins-vering, Brembo Stylema-remklauwen en een set Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden gewikkeld om zijn 17-inch gegoten aluminium wielen.
Triumph onthult het nieuwe crossmotor-blok
Maar dat was een paar jaar geleden, en gezien de wereldgebeurtenissen kan het nog langer aanvoelen. Wetende van de liefde van Triumph om zijn klassieke namen terug te brengen en die kleverige geheugenverbindingen in het hoofd van rijders te vernieuwen, was het waarschijnlijk een veilige gok dat de naam Daytona zou terugkeren, en waarschijnlijk eerder dan later.
Nu hebben we hier de spionagefoto’s van wat lijkt op de aankomende Triumph Daytona 660. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden uit de naam, is het model gebaseerd op hetzelfde platform als de bestaande Trident 660 en Tiger Sport 660. Terwijl het de volledig omhulde sportieve vormgeving naar het 660-platform brengt, lijkt het waarschijnlijk dat van z’n snelheid niemand in vuur en vlam zal zetten. (Daarvoor is de aftermarkt bedoeld.)
Elementen zijn hetzelfde
De 660cc-driecilinder die wordt gebruikt in zowel de Trident 660 als de Tiger Sport 660 levert naar verluidt 81 pk bij 10.250 tpm, samen met 64 Nm-koppel bij 6.250 tpm. Deze is gekoppeld aan een zesversnellingsbak. Andere elementen zijn ook hetzelfde, inclusief de uitlaat, 17-inch gegoten aluminium wielen, Showa 41mm-upside-down voorvork en Showa-monoschokdemper met instelbare voorbelasting, Nissin-remmen en een TFT-dashboard.
Als we goed naar deze Daytona 660-foto’s kijken, zien we dezelfde wielen, dezelfde uitlaat (hoewel met een verlenging die iets met testen te maken kan hebben), dezelfde spiegels, dezelfde achterkant en wat lijkt op dezelfde voorvork. Het is redelijk om aan te nemen dat de remmen ook hetzelfde zullen zijn.
Het dashboard van de Daytona 660 lijkt op basis van wat we op de foto’s kunnen zien het meest op het dashboard dat te vinden is op de Tiger Sport 660. Gezien zijn sportieve stijl lijkt het erop dat dashboard en -indeling er beter geschikt voor zijn. De ergonomie voor de rijder lijkt rechtop en niet super-agressief te zijn.
De styling van de carrosserie lijkt een logisch verlengstuk van waar we voor het laatst de koplamp en kuipvorm van de Daytona zagen in 2019. Officiële details zijn uiteraard nog niet beschikbaar, aangezien dit spionagefoto’s zijn, maar omdat het gebaseerd is op een bestaand platform, kunnen we enkele logische veronderstellingen maken over de Daytona 660. Het rijklare gewicht van de Trident 660 is 416,7 pond en het rijklare gewicht van de Tiger 660 is 455 pond, dus het lijkt waarschijnlijk dat het rijklare gewicht van de Daytona 660 ergens tussen die twee getallen zou liggen.
Wat de prijs betreft, lijkt het ook waarschijnlijk tussen die van de Trident 660 en Tiger Sport 660 te liggen. De prijzen voor de Trident 660 beginnen bij € 9.945,-. Voor de Tiger Sport 660 bij € 10.895,-. Tenzij de prestaties van de Daytona 660 aanzienlijk verschillen van wat wordt aangeboden door de Trident 660 en de Tiger Sport 660, verwachten we dat de prijs ergens tussen die twee prijzen zal liggen.
Quote….”Als we goed naar deze Daytona 660-foto’s kijken, zien we dezelfde wielen, dezelfde uitlaat (hoewel met een verlenging die iets met testen te maken kan hebben), dezelfde spiegels, dezelfde achterkant en wat lijkt op dezelfde voorvork. Het is redelijk om aan te nemen dat de remmen ook hetzelfde zullen zijn”…….
Volgens mij zijn er verschillen bij de spiegels, voorvork en remmen
Spiegels niet op stuur maar kuip
Remmen nu radiaal dus ook voorvork is anders
Wel goed nieuws een Daytona 660 👍
Peter van B.
(Triumph Tiger Sport 1050 en 660)