In Jerez hadden Kawasaki en WorldSBK-rijders Jonathan Rea en Alex Lowes het maar druk. Die drukte bleef alleen niet beperkt tot het testen van de 2020 ZX10RR-superbike; Kawasaki had de nieuwe 250cc viercilinder ZX-25R meegenomen!
Waarschijnlijk was de schreeuwende kleine vierpitter in Jerez aanwezig om een promovideo op te nemen. Die notie roept meteen een aantal vragen op. Na de onthulling op de Tokyo Motor Show verleden jaar, vroegen we ons namelijk meteen al af of deze ZX-25R überhaupt ooit naar Europa zou komen. Kleine motoren hebben hier in het westen namelijk bepaald niet dezelfde immense afzetmarkt als in het oosten.
Desondanks klinkt een schreeuwende 17.000 tpm draaiende 250cc vier-in-lijn ons – bijna letterlijk – als muziek in de oren. Het feit dat Kawasaki Racing Team zelfs tijd inruimt tijdens hun immens drukke testdagen, onderschrijft het belang van de machine. Het is wellicht een voorbode dat we de ZX-25R ook in Europa kunnen verwelkomen.
Waarschijnlijk was de schreeuwende kleine vierpitter in Jerez aanwezig om een promovideo op te nemen.
Op de door Kawasaki zelf getoonde beelden zien we vijfvoudig Superbike-wereldkampioen Jonathan Rea en zijn nieuwe teamgenoot bij de nieuwe 250. Het bericht stelt dat er spoedig meer foto’s en zelfs video’s van Rea en Lowes met de ZX-25R aankomen.
Met opnieuw enkel foto’s, komen we concreet natuurlijk niks verder. Als we ons oor te luister leggen aan de geruchtenmolen zou het blok van de Kawasaki ZX-25R tussen de 45 en 50 pk gaan produceren. Logica gebiedt dat het waarschijnlijk rond de 48 pk uitkomen zal, in lijn met de 35 kW-wetgeving van het A2-beginnersrijbewijs. De Japanse 250-vierpitters van weleer haalden ook zo’n 45 pk uit vier kleine verbrandingskamers. Met moderne injectie en productietechnieken moet dat anno nu ook wel lukken – zelfs met beperkende emissie-eisen erbij.
Door de bank genomen worden gerezen vragen niet per se beantwoord, maar voedt wel de interesse. Vingers kruisen en afwachten voor nu.
Foto’s: Kawasaki