vrijdag 22 november 2024

Gespot: 2023 Ducati Streetfighter V4

Met zeven nieuwe lanceringen gepland tussen begin september en eind november, zal Ducati het superdruk hebben als het haar 2023 line-up aan het publiek onthult. Wij geloven dat een van deze onthullingen deze vernieuwde Streetfighter V4 zal zijn.

De veranderingen die te zien zijn op deze spy foto’s zijn niet noodzakelijkerwijs wereldschokkend. Op het eerste gezicht hebben de zijpanelen een vreemde grijze kleur en de satijnzwarte tank past niet bij de rest van de motorfiets; is hier echt veel nieuws te zien? Bij nadere inspectie zijn er enkele aanwijzingen dat dit zeker de volgende-generatie Streetfighter is.

10 dingen die iedereen dient te weten over Ducati

Het onafgewerkte uiterlijk van de tank en het zijpaneel van de carrosserie zijn de sleutel tot het herkennen van veranderingen. Net zoals de originele Streetfighter V4 onderdelen overnam van de Panigale V4 superbike, leent de herziene 2023-versie weer van zijn volgeladen zus, die vorig jaar een aantal subtiele, maar belangrijke wijzigingen kreeg. Deze omvatten een nieuwe brandstoftank met een extra 0,3 liter inhoud en een meer ergonomisch verfijnde vorm. En dat is precies wat de zwartgelakte unit op dit prototype 2023 Streetfighter V4 is.

De geschulpte uitsparingen van de tank zijn het weggevertje – op deze foto’s glanzen ze in het zonlicht. Ze zijn niet aanwezig op de huidige Streetfighter V4, maar zijn wel te zien op de nieuwste Panigale V4. De grijze zijpanelen aan weerszijden van de tank – die er op deze testfiets uitzien alsof het 3D-geprinte onderdelen zijn – hebben dezelfde vorm als op het huidige model, maar moeten aan de binnenranden worden aangepast om ze te laten passen bij de opnieuw ontworpen, grotere brandstoftank.

Wetende dat de 2023 Streetfighter V4-tank afkomstig is van de huidige Panigale V4, is het niet onwaarschijnlijk dat een aantal van de andere wijzigingen die een jaar geleden zijn doorgevoerd op de Panigale ook worden doorgevoerd in het naked model. Het 1103cc-blok van de Panigale kreeg voor 2022 een aantal upgrades voor de elektronica, met een minuscule toename van het vermogen, maar belangrijker is dat het oliesysteem en de uitlaat opnieuw zijn ontworpen. Het piekvermogen van de huidige Streefighter is echter al een geclaimde 208 pk, dus verwacht geen enorme toename voor de 2023-versie.

De overbrengingsverhoudingen van de Panigale zijn ook gewijzigd voor 2022, waardoor de eerste tot en met vijfde versnelling korter is dan voorheen, terwijl de zesde versnelling langer is geworden voor extra topsnelheid. Het is logisch om zoveel mogelijk onderdelen te delen met de Streetfighter, dus verwacht dat deze overbrengingsverhoudingen worden overgenomen door de naked bike voor 2023, zij het met een kortere eindoverbrengingsverhouding om de nadruk te leggen op acceleratie in plaats van topsnelheid.

Wat betreft het chassis is het ook logisch dat de Streetfighter V4 zoveel mogelijk onderdelen overneemt van de Panigale, dus de aangepaste geometrie die de superbike voor 2022 kreeg – inclusief een fractioneel hogergeplaatste swingarmscharnierpunt om squat bij accelereren te verminderen – zou ook moeten worden overgenomen op de naked bike van 2023. Het verbeterde instrumentenpaneel, met extra modi, zal ook zeker van de Panigale naar de Streetfighter verhuizen.

Visueel zal het wat moeilijker zijn om de nieuwe Streetfighter van de vorige, omdat kenmerken zoals koplamp en achterzijde ongewijzigd zijn, maar uit deze foto’s blijkt dat de dubbele wings nog groter zijn dan voorheen.

Deze foto’s tonen wat wij denken dat het basismodel van de Streetfighter V4 is, met een 43mm-Showa BPF voorvork, een Sachs-achterschokdemper en lichtmetalen wielen met vijf Y-vormige spaken. Er zal ook zeker een Streetfighter S komen, met Öhlins elektronisch geregelde vering (waarschijnlijk opgewaardeerd naar de NPX 25/30-voorvork van de Panigale S in plaats van de NIX 30s van de bestaande Streetfighter S) en gesmede lichtmetalen driespaaks velgen. Tot slot, logica dicteert dat de top-Streetfighter SP, met carbon wielen, Brembo Stylema-remklauwen en een groot aantal exotische onderdelen, in de voetsporen van de Panigale zal treden door te veranderen in een SP2-versie, met dezelfde verbeteringen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen