vrijdag 22 november 2024

Gerucht Royal Enfield Himalayan 650 steeds sterker

Met zijn 411 cc SOHC-blok dat zo’n 24 pk levert, doet de avontuurlijke Royal Enfield Himalayan 650 je denken aan de tweewielige versie van de originele Land Rover Defender. Die kon echt overal komen, alleen duurde het wat lang.

De Continental GT en Interceptor-modellen, die een jaar na de Himalayan op de markt kwamen, brachten het gesprek al snel op wat leek op Royal Enfield’s volgende verstandige stap; het monteren van het pittige 46 pk-blok in het robuuste adventure chassis.
De combinatie leek een gedoodverfde winnaar, hoewel het uitvoeren van de transplantatie nogal wat tijd in beslag lijkt te nemen. Maar nu gaat het gerucht dat er zeker een motorfiets in de maak is. En het is Royal Enfield CEO Siddhartha Lal die het vuurtje flink aanwakkert.

Moto Morini X-Cape 650 in het echt betrapt

Nog niet gezien

Vreemd genoeg voor Royal Enfield hebben we de motor nog niet op de Indiase wegen zien rondrijden, maar daar hebben we misschien een antwoord op! In het motorgekke India is het voor de fans van motorfietsen vrij gemakkelijk om voor de poorten van de fabriek te wachten tot er nieuw metaal de weg op rolt. Een verklaring voor het gebrek aan primeurs zou kunnen zijn dat de nieuwe Himalayan (als hij zo gaat heten) wordt ontwikkeld in het Britse technocentrum van Royal Enfield.

Royal Enfield heeft een Brits ontwerp- en technologiecentrum, gevestigd in het bekende testcentrum Bruntingthorpe. Voorheen konden motorfietsen die daar werden ontwikkeld, voor Triumph, Royal Enfield of een andere fabrikant, al in vroege stadia van ontwikkeling op de weg worden gezien. Sinds het terrein eind vorig jaar voor het grote publiek werd gesloten, gebeurt alles wat zich daar afspeelt achter gesloten deuren.

Hoe gaat-ie heten?

De laatste vraag die overblijft voor de 650cc-adventure machine is hoe hij zal heten. 650 Himalayan ligt goor de hand, hoewel er in werkelijkheid een aantal namen zijn die hij zou kunnen aannemen. Sommige namen die worden aangeprezen zijn Sherpa of Hunter. Maar zonder officiële bevestiging is dat allemaal slechts giswerk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen