De geruchten over een mogelijke terugkeer van de Honda RVF1000R houden al enige tijd aan en zijn zelfs nooit echt verdwenen. Fans van motoren als de SP1 en SP2 zijn duidelijk opgewonden door de gedachte aan een terugkeer naar een V4. En het is waarschijnlijk dat Honda het RC213V-S project dan zal beëindigen.
Het is niet zo dat de RC213V-S op de weg geen prachtig project was, integendeel. Als je op zoek bent naar het ultieme in rijgedrag en dynamiek op het circuit, is deze Honda moeilijk te verslaan. Het probleem is dat de weguitvoering (slechts) 159 pk heeft, waardoor je een racekit nodig hebt om de volledige 215 pk te ontgrendelen. Om dat te bereiken betaal je €188.000 voor de RC213V-S en €12.000 voor de racekit. Twee ton dus voor een motor die niet meer vermogen produceert dan de nieuwste generatie Fireblade!
Met dat in gedachten zal Honda wel twee keer nadenken voor ze in een nieuw V4-avontuur stappen. Dan moet de Honda absoluut een motor worden die werkelijk alles verslaat, de Ducati V4 inbegrepen.
Het laatste gerucht dat de Honda er komt, valt te lezen op de Japanse website Young Machine. Dit medium schiet vaak raak als het om voorspellen gaat van wat zich in de fabrieken in Japan afspeelt. Maar ook wij zijn deelgenoot gemaakt van de ontwikkeling van de motor. Eens in de zoveel tijd duiken er weer nieuwe op.
Maar als Honda een nieuwe V4 zou kunnen lanceren spannend is, wat ze dan van plan met het CBR-platform? Die is net zwaar geüpdatet, die zet je niet nu al bij oud vuil. En een Honda-range zonder Fireblade kan ook niet door de beugel, maar zouden twee 200 pk+ sportmotoren echt een klantenkring kunnen delen? Waarschijnlijker is dat de V4-sportmotor een zeer exclusieve moor wordt voor een heel kleine groep motorrijders. Motorrijders die de Fireblade te gewoon vinden.