Of je het nu leuk vindt of niet, elektrisch is op dit moment het modewoord in de motorfietsindustrie omdat fabrikanten – zelfs Ducati – worstelen met het idee dat ze in het komende decennium zullen moeten aansluiten bij de planeet-vriendelijke beweging.
Hoewel het idee van elektrische Honda’s, Yamaha’s en Kawasaki’s onvermijdelijk veel toekomstige eigenaren een beetje licht in het hoofd zal maken, zal voor diegenen die trouw zijn aan een firma als Ducati, het vooruitzicht van een elektrische Panigale een nachtmerrie zijn. Als dat het geval is, dan hebben wij hier wat potentieel goed en/of slecht nieuws voor je in de vorm van dit nogal interessante Ducati-concept van Italdesign. Slechte nieuws omdat het een elektrisch aangedreven Ducati is. Goed nieuws het ziet er niet slecht uit.
Stijl is natuurlijk subjectief en voor velen is zelfs de mooiste motorfiets ter wereld niet aantrekkelijk zijn als je die ’s nachts in het stopcontact moet steken. Maar afgezien van buitenaardse termen als actieradius, oplaadtijd en kilowatts, is dit project in opdracht van Ducati zeker oogstrelend.
Het ontwerphuis Italdesign Giugiaro is in de loop der tijd vooral verantwoordelijk geweest voor conceptscars en tekende modellen als de Lotus Esprit, de Bugatti EB112, de originele VW Golf en zelfs de Fiat Punto. Het heeft zich echter ook al eens aan motorfietsen gewaagd, met name aan de merkwaardige Suzuki RE5 met wankelmotor uit de jaren 1970.
Het is toepasselijk dat Italdesign in de geschiedenisboeken is gedoken om ons dit model te brengen, dat een heruitvoering is van de Ducati 860 – genaamd de Ducati 860 E-Concept . De ontwerpers vonden een tamelijk getrouwe manier om het klassieke retro silhouet te mengen met iets meer ‘neo.’
Ducati brengt met unieke Panigale V2 Bayliss eerbetoon aan Troy Bayliss
De voorkant combineert het origineel met iets wat lijkt op de nieuwe Monster, plus een vleugje Scrambler, terwijl de gekartelde zijpanelen zowel teruggrijpen naar het origineel maar ook de aandacht afleiden van de vrij forse accubehuizing.
Andere Ducati signaturen zijn ook terug te vinden, zoals de enkelzijdige swingarm en upside down voorvork, terwijl het is afgewerkt in een aangename mix van Ducati rood, chroom en goud, plus een wat retro lettertype.
We kunnen aannemen dat dit in opdracht van Ducati zelf is gedaan en we moet het misschien zien als een zeer voorzichtige een poging om reacties van Ducatisti te peilen.